Mountain climbers til crossfitskolen
© Valling.com

Crossfit-skolan: del 3

Crossfit är den populäraste träningsformen just nu. Med hjälp av övningar och principer från de tuffa träningspassen kan du träna lekfullt och målmedvetet hemma hos dig själv – och få ett maxat utbyte.

5 september 2014 av Frederik Aegidius & Jesper U. Larsen.

Du har säkert redan märkt av den goda träningseffekt som crossfit-träningen ger. Med månadens WOM (workout of the month) höjer vi nivån ett snäpp. Nu ska övningarna göras på tid – och som vanligt ska du ta i allt vad du kan!

Workout of the month – oktober:

  • Benböj: Squat jumps
  • Press: Thrusters
  • Drag: Pull-up hold
  • Mage: Sit-up to squat
  • Puls: Mountain climbers

Ladda ned ditt WOM-schema här

Gör så här:

Börja med att värma upp – t.ex. genom att göra en provrunda med alla övningar då du tar det lite lugnare. Den här gången gäller det att göra fem rundor av övningarna så snabbt som möjligt. Passet genomförs som cirkelträning, vilket innebär att du gör det antal repetitioner som står vid varje övning innan du fortsätter till nästa. När du har kört igenom alla övningar börjar du om från början igen tills du har uppnått fem rundor. Anteckna din tid i ditt träningsprogram när du har genomfört alla rundor. Därmed kan du löpande följa din utveckling och tävla mot dig själv. Träna 2–3 gånger per vecka. För att uppnå bästa resultat bör du ge 100 % varje gång. Ta det dock lugnare i början tills du har lärt dig alla övningar.

Crossfitmästaren ger dig rätt verktyg:

Frederik Ægidius

Programmakaren är en av världens bästa crossfitutövare: Fredrik Aegidius. Han har tränat crossfit på elitnivå sedan 2010. År 2012 blev han europamästare i crossfit, och vid världsmästerskapen ifjol tog han en femtondeplats. Fredrik Aegidius är utbildad instruktör och har undervisat i crossfit de senaste fyra åren.

Effektiv träning utan prylar

Varje månad får du en helt ny övningsserie som är mer krävande än den förra. Varje träningspass går snabbt att genomföra, men ska i gengäld utföras i högt tempo. Alla övningar är lätta att göra, det behövs ingen utrustning och du kan träna när och var du vill – ute eller inne.

Se de tidigare övningarna här:

Crossfit-skolan: del 1

Crossfit-skolan: del 2

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många kilometer cykelpendlar du varje dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig