Kvinna på motionscykel
© iStock

Bli uthålligare med HIIT

På cellnivå ger 2 min. HIIT lika mycket som 30 min. träning i medelhårt tempo. Läs här varför 2 minuter med hård träning kan göra dig uthålligare.

8 mars 2019 av Redaktionen

Därför blir du uthålligare med HIIT 

30 minuter cykling i jämnt tempo eller 4 x 30 sekunder i full fart? Valet är ditt och resultatet blir detsamma när det gäller förändringen i mitokondrierna, som är cellernas energikraftverk vilka särskilt påverkar uthålligheten. 

Det visar en ny australiensisk studie där försökspersonerna fick genomföra tre olika träningspass på motionscykel:
  • 30 min. med 50 procent av maximal kapacitet.
  • 5 x 4 min-intervaller med 75 procent av max.
  • 4 x 30-sekundersintervaller i full fart. 

Forskarna mätte förändringen i mitokondrierna i försökspersonernas i lårmusklerna efter varje pass, och resultatet visade att de korta intervallerna hade samma effekt på mitokondrierna som de längre träningspassen. 

Källa: American Journal of Physiology

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig