Kvinna på motionscykel
© iStock

Bli uthålligare med HIIT

På cellnivå ger 2 min. HIIT lika mycket som 30 min. träning i medelhårt tempo. Läs här varför 2 minuter med hård träning kan göra dig uthålligare.

8 mars 2019 av Redaktionen

Därför blir du uthålligare med HIIT 

30 minuter cykling i jämnt tempo eller 4 x 30 sekunder i full fart? Valet är ditt och resultatet blir detsamma när det gäller förändringen i mitokondrierna, som är cellernas energikraftverk vilka särskilt påverkar uthålligheten. 

Det visar en ny australiensisk studie där försökspersonerna fick genomföra tre olika träningspass på motionscykel:
  • 30 min. med 50 procent av maximal kapacitet.
  • 5 x 4 min-intervaller med 75 procent av max.
  • 4 x 30-sekundersintervaller i full fart. 

Forskarna mätte förändringen i mitokondrierna i försökspersonernas i lårmusklerna efter varje pass, och resultatet visade att de korta intervallerna hade samma effekt på mitokondrierna som de längre träningspassen. 

Källa: American Journal of Physiology

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Kommer du att göra något speciellt för att trimma din kropp till sommaren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig