Sitt skönt i en fåtölj och vila kroppen efter träningen. På bilden: en Dana fåtölj i mjuk sammet.

Så blir vi starkare efter träningen - vikten av att låta kroppen få vila!

När vi tränar bryter kroppen ner muskler och när vi vilar bygger kroppen upp musklerna igen och gör oss starkare. Vila efter träningen i en skön fåtölj och låt kroppen återhämta sig tillräckligt mellan träningspassen.

2 april 2019 av Harald Nylund

Varje dag är vi i full gång och rör oss ständigt mot nya platser. Vi skyndar oss upp på morgnarna, vi skyndar oss till jobbet och skolan och vi skyndar iväg på aktiviteter när dagen lider mot sitt slut. Efter träningen behöver vi lyssna på vår kropp och återhämta oss. Rastlöshet är ett ord vi helst inte vill veta av, men det finns många orsaker till varför vi ska varva ner och bara sitta helt stilla. 

En skön fåtölj att slappna av i. På bilden: Nanterre Recliner Beige. 

När vi vilar bygger vi upp muskler

Rätt mängd sömn, vila och återhämtning ger resultat, inte minst för träningen och för vårt välmående. Vi får en vardag som går ihop och vi hittar en balans mellan träning och återhämtning.

Muskler byggs inte upp under träningspasset utan först efteråt. När du vilar kommer resultaten. En kropp som inte återhämtat sig tillräckligt klarar inte av att bygga upp lika mycket muskelmassa som en utvilad kropp klarar av.

För att kunna vila och återhämta oss tillräckligt behöver vi ligga och sitta skönt. Vi ska inte spänna kroppen, utan vi ska kunna slappna av. I en fåtölj kan vi inta en skön sittställning, vila och återhämta oss från träningen.  

Skönt sittläge i en stilren grå Howard fåtölj med fotpall. 

Vilar du inte mellan träningspassen kan du skada dig

De som sover och återhämtar sig för lite får inte ut maximal effekt av sin träning och det tar då längre tid för kroppen att bygga upp muskler. Att vila mellan träningspassen är därför något du bör prioritera. När du kör högintensiv träning tar det längre tid för kroppen att återhämta sig från träningspasset och den fysiska aktiviteten. Skaderisken ökar dessutom när du tränar med en trött och överansträngd kropp. 

Sitt ner och vila efter träningen i en svart Owens Recliner fåtölj. 

När du vilar blir träningen roligare!

När du vilar mellan träningspassen blir kroppen starkare och träningen både roligare och effektivare. Du kommer må bättre och orka mer, både före och efter träningen. Du kommer bli ännu mer motiverad att vilja fortsätta träna. Det ska vara skönt att vila, så unna dig själv en riktigt skön fåtölj. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Ändrar du dina kostvanor under semestern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig