Lögner som vi löpare intalar andra, del 2

Det är kanske inte direkt några lögner. Men ibland är inte alla de fantastiska saker vi berättar om löpning helt sanna.

9 november 2018 av Christian Thestrup

Vi säger inte att löpare ljuger med vilja. Ibland säger vi bara saker som kanske inte är heeelt sanna. Som till exempel:

”Det känns bara jobbigt, tills du kommer i bättre form.”
Helt riktigt. Det kommer att komma en tidpunkt då du inte blir andfådd av att löpa en kilometer längre. Och om du bara håller dig till en sträcka och bara deltar i motionslopp som är en kilometer långa, så är det inga problem. Men det finns tydligen lopp som är 5 eller 10 kilometer långa... Och de ska visst vara rätt roliga att delta i. Det är i alla fall något jag hört…

”Mycket skador? Nja, det händer nästan aldrig.”
Visst, i alla fall om man jämför med skador som man kan få om man blir påkörd av en bil. Okej, visst kan man få mindre ”skavanker” som en överbelastningsskada eller en muskelbristning. Eller löparknä, hälseneinflammation eller hälsporre. Kärt barn har många namn. Men det är sällan något som inte kan springas bort. Eller hur var det nu igen? 

”Som löpare äger man massor av löparkläder.”
Det stämmer faktiskt. Ändå tar du nästan alltid på dig samma löparkläder – runda efter runda efter runda. Men vänta lite nu: om kläderna är torra så är det ju bara att använda dem. Det är ju ingen modevisning därute – det handlar om överlevnad! Eller?

>> Få löparmössa, vantar, halsduk, LED-armband och LED-lampa till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för bara 69:50 kr. Läs mycket mer här. <<

”Jag ska bara springa 10 km. Vi ses om en timme! ”
Okej. Med 10 km menar vi kanske 14 – eller 16 – km. Och det beror inte på att det är omöjligt att löpa 16 kilometer på en timme. Det krävs för det mesta bara att du är 185 centimeter lång, väger 54 kilo och är uppvuxen på hög höjd på ett berg i Kenya, där du har löpt tre mil till skolan varje dag sedan du var fyra år gammal. ”Men herregud! Har jag varit borta i två timmar?!? Ursäkta! Det måste bero på att jag stannade några gånger och tog bilder till Instagram.”

”Man blir smalare av att löpa.”
Det är riktigt. Meeen så finns det ju något som heter kolhydratladdning, där man börjar att fylla på depåerna med kolhydrater som ris och pasta 2–3 dagar innan ett lopp. Många löpare inleder faktiskt denna process redan 2–3 veckor innan, och saker som chips, smågodis och kakor platsar också på listan med ”kolhydrater”. Och eftersom kolhydratsladdning funkar inför motionslopp, så funkar det väl också till den dagliga träningen. Kan du komma på vad det är vi försöker säga?

”Det är skönt att ta en dusch direkt efter en lång löprunda.”
Det har du i alla fall hört. 9 av 10 gånger går du dock direkt ut i köket, tar något att dricka och slår dig ned i soffan. Och innan du vet ordet av har du sett tre avsnitt av Vänner och glömt allt om varför du fortfarande har på dig linne, shorts och kompressionsstrumpor. Nå, men Instagram behöver ju också uppdateras. Och sedan är det tydligen dags att gå till sängs…


Aktiv Träning rekommenderar

Håll värmen och bli sedd i mörkret för BARA 69:50 kr. Just nu kan du få en löparmössa, handskar, tubscarf, LED-armband och LED-belysning till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för ett helt otroligt pris. Du får hela paketet med alla 5 prylar samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt nästa stora mål?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig