Kvinna som springer med GPS-klocka
GPS-klocka

Vi guidar dig till rätt val 

© Foto: iStock

Test av GPS-klockor – så väljer du rätt

De renodlade träningsklockorna får allt fler smartklockefunktioner samtidigt som smartklockorna får allt fler träningsfunktioner. Om du är tveksam till vilken klocka du ska satsa på, om träning är ditt huvudfokus, så får du svaret här.

26 oktober 2022 av Redaktionen

I vår guide med GPS-klockor har vi sammanställt allt du behöver veta innan du köper  din första eller kanske din nästa GPS-klocka.

Här nedan kan du få svar på de flesta av dina frågor, se tidigare testvinnare och få järnkoll på vad du har behov av. 

Så testar Aktiv Träning: Alla klockorna har testats med den senaste hårdvaran som fanns ute vid testtillfället (juni och juli). Våra testare har både använt klockorna till vardags, när de har sovit och vid träning. Vi har främst testat klockorna i samband med löpning och cykling, men delvis också vid simning. 


Våra testare har fått ta ställning till både hur klockorna fungerar till vardags och hur de är att träna med. Det sistnämnda har vi lagt mest tonvikt vid. Dessutom har våra testare tittat på hur bra möjligheter man har att fördjupa sig i sin träningsdata när man kommer hem från en träningsrunda.

Aktiv Træning har i 2022 testet 11 GPS-ure på 2 budgetter:

  • Polar Grit X
  • Suunto 5 Peak
  • Garmin Fenix 7X Sapphire Solar
  • Garmin Epix 2
  • Coros Pace 2
  • Cores Vertix 2
  • Polar Vantage M2
  • Huawei Watch GT Runner
  • Suunto 9 Peak
  • Garmin Forerunner 955 Solar
  • Garmin Forerunner 255 Music

Under 2021 testade Aktiv Träning elva GPS-klockor i två olika prisklasser:

  • Sigma ID.TRI
  • Coros Pace 2
  • Garmin Forerunner 22
  • Polar Vantage M2
  • Garmin Forerunner 245 Music
  • Wahoo Elemnt Rival
  • Polar Grit X
  • Polar Vantage V2
  • Coros Apex Pro
  • Garmin Forerunner 945 LTE
  • Garmin Enduro 

År 2020 testade Aktiv Träning sju prisvärda GPS-klockor: 

  • Garmin Forerunner 45
  • Garmin Vivoactive 45
  • Sigma ID.TRI
  • Polar M430
  • Polar Vantage M 
  • Coros Pace
  • Garmin Forerunner 735XT


GPS-klocka från Garmin.

Garmin är en av de största aktörerna på marknaden med GPS-klockor

Var är en GPS-klocka?

En gps-klocka ger dig värdefull information när du tränar. Du kan t.ex. se hur snabbt och hur långt du har sprungit. Men lika användbar är gps-klockan när du har tränat färdigt och vill kolla in dagens träning. Det kan du självklart göra på klockan, men du får mycket bättre överblick om du för över dina data till den tillhörande mobilappen. Det är där du kan analysera dina träningspass på allvar. Du kan t.ex:


Se din sträcka. Antingen på mobilens skärm eller på en dator kan du se var du befann dig när du tränade. Det kan ge inspiration till andra rundor som du kan pröva nästa gång.


Kolla in din puls. Hur effektiv var din träningsinsats? Vilka pulszoner låg du i vid vilka tidpunkter? Genom att sätta dig ner och analysera dina pulsdata kan du se om du skulle ha ökat farten eller om träningspasset har varit tillräckligt intensivt.


Följa din träning. Tränar du tillräckligt mycket, eller tar du för många vilodagar? De flesta träningsappar har en kalenderfunktion som ger en snabb överblick över t.ex. den senaste månadens insats. Där kan du se om du har en tendens att överträna eller vila lite för mycket.

 

Dela ut virtuella highfives. De flesta träningssajter har funktioner som även finns i sociala medier. Det gör att du kan skriva uppmuntrande kommentarer till dina kompisar när de har varit ute och tränat.


Exportera till en extern app. Om du inte vill använda appen i din klocka, så kan du exportera dina data vidare till externa appar som t.ex. Strava eller Endomondo. 

GPS-systemet talar om var du är

GPS-systemet kan uppge din exakta position via satelliter. 

Vad betyder GPS?

Förkortningen GPS står för Global Positioning System. Det är ett system som kan spåra och visa din exakta position – oavsett var du befinner dig med hjälp av satelliter. 

Person med GPS-klocka

GPS-klocka i aktion.

Vilka funktioner har en GPS-klocka?

En gps-klocka kan användas till mycket, men om du inte vet hur du ska handha alla funktioner är de inte mycket till hjälp. Tvärtom kan de skapa frustration och irritation. Här är sex tips som hjälper dig på vägen.

  

  • PULS – lita inte på handledsmätaren. Pulsen är ett riktigt bra verktyg som gör att du kan hålla rätt intensitet så att du får ut det du tänkt dig av träningen. Men det krävs att pulsmätaren mäter rätt – oct det gör inte alltid de handledsbaserade pulsmätarna. I varje fall inte varje gång. Alla dessa visar mer eller mindre felaktiga eller oregelbundna pulsdata, vilket gör att de inte funkar för specifik pulsträning. Om du vill träna pulsbaserat bör du därför införskaffa ett bröstband.

  • WATT – disponera krafterna rätt. Watt, eller running power, är en ny mätparameter för löpare. Till skillnad från tempot, som påverkas av t.ex. backar och vind, samt pulsen, som reagerar med viss fördröjning på tempoväxlingar, visar watt hur mycket energi man ödar – oberoende av yttre förhållanden. Watt är därför ett suveränt hjälpmedel när man vill disponera krafterna rätt, t.ex. i ett lopp. Genom att hålla sig till ett visst wattvärde ser man till att krafterna räcker. Klockor från t.ex. Coros och Polar kan mäta watt. Annars behövs det en extern sensor (t.ex. Stryd) som kan anslutas till nyare träningsklockor.

  • LAP PACE – visar rätt fart. Många gps-klockor har svårt att visa rätt fart. Värdet kan lätt variera med 10–20 sekunder per km, och det duger inte om man försöker hålla ett jämnt tempo. I stället kan man använda en funktion som heter lap pace. Den anger den genomsnittsfart per varv (oftast 1 km, men det kan man ändra själv) man håller och är ett mer tillförlitigt värde.

  • GPS – ja, klockan kan mäta fel. Tänk på att de satelliter som mäter sträckor och hastighet under dina löprundor, susar fram 20 000 km över huvudet på dig med en hastighet på 14 000 km/h. Att de kan mäta distans så pass bra som de gör är imponerande. Men de kan också mäta fel. Det gäller särskilt i tät skog eller i tät bebyggelse. Räkna därför med att gps-sträckorna är ungefärliga, och spring på en kontrollmätt bana om du vill veta exakt hur långt det är.

  • UPPDATERA – och få fler funktioner. En gps-klocka är en liten dator, och precis som andra datorer behöver den uppdateras. Det ger ökad stabilitet och säkerhet, samtidigt som många funktioner också kan förbättras av uppdateringar. Det gäller faktiskt allt från batteritid till gps- och pulsprecision. Av och till introduceras också helt nya funktioner via mjukvaru-uppdateringar, så se till att klockan är ”up to date”.– och få fler funktioner En gps-klocka är en liten dator, och precis som andra datorer behöver den uppdateras. Det ger ökad stabilitet och säkerhet, samtidigt som många funktioner också kan förbättras av uppdateringar. Det gäller faktiskt allt från batteritid till gps- och pulsprecision. Av och till introduceras också helt nya funktioner via mjukvaru-uppdateringar, så se till att klockan är ”up to date”.

  • LÅT KLOCKAN GUIDA DIG – träna bättre. Många nya klockor har avancerade funktioner för beräkning av återhämtningstid och träningsplanering. De får dock aldrig ersätta känslan för hur kroppen mår. Denna typ av funktioner har emellertid utvecklats och är väl värda att pröva.

GPS-klocka från Sigma

Sigma ID.TRI är ett exempel på en bra och billig GPS-klocka. 

Ska man välja en dyr eller billig modell?

Låt oss säga det direkt: idag är det inte särskilt svårt att få tag på en gps-klocka som både är bra och prisvärd. Den senaste generationen klockor som kan mäta fart och distans under träning är överlag riktigt lyckad, och vi kan konstatera att det inte finns en enda dålig klocka i det här testet. 


Grundläggande funktioner som gps-precision och hastighet har alla modeller, och de billigaste klockorna mäter t.o.m. lika exakt som de dyraste. Alla dagens klockor har dessutom inbyggda pulsmätare, men även om flera av de dyra klockorna hävdar att de använder sig av mer avancerade och finkänsliga sensorer, så är de fortfarande inte perfekta. De mäter bra i vila, men har för många avbrott och felmätningar under träning. Vill man ägna sig åt specifik pulsträning är det alltså fortfarande bröstband som gäller.


Funktionellt får man en hel del för pengarna i den här klockgenerationen, och de flesta motionärer kan få allt de behöver i den billiga kategorin. Om man har mer specifika behov får man räkna med att betala lite mer. Då får man dessutom en bättre hårdvara. Medan de billigare klockorna är gjorda av plast, består de dyrare modellerna av titan, safirglas eller kolfiber.

Smartklocka eller träningsklocka? 

Smartklockorna blir allt mer träningsanpassade, men kan de verkligen mäta sig med träningsklockorna?


För bara något år sedan var valet självklart: skulle klockan användas till träning, så var det en gps-klocka som gällde. Så enkelt är det inte längre. De flesta smartklockor från Apple, Samsung, Huawei osv. har alla de sensorer som behövs för att kunna fungera som träningsklockor. Många av smartklockorna har både gps, höjdmätare och pulsmätare, och när man tittar närmare på specifikationslistan är det inte mycket som saknas.

 

De utmärker sig dock på en rad viktiga punkter. Ofta är navigeringen inte designad för träning, och det märks särskilt när man springer eller cyklar då utbudet av datafält på skärmen är begränsat och det kan vara krångligt att starta och stoppa tiden eller ta mellantider. Det märks också i de appar som medföljer, där de allra flesta saknar funktioner för att kunna djupanalysera träning och formkurvor.


Den största skillnaden är dock batteritiden. Smartklockorna kan för det mesta skryta med riktigt snygga färgskärmar med finkänslig pekfunktion. Det ger ett riktigt coolt och bra intryck, men slukar en hel del ström. Och inte ens de bästa smartklockorna funkar i mer än ett par timmar med gps:en aktiverad. Den begränsade batteritiden blir lätt ett problem om löprundan eller cykelturen drar ut på tiden.

 

En sista faktor är tåligheten. Gps-klockorna är oftast mer robusta och byggda för att hålla om man kör omkull med cykeln eller stöter emot bassängkanten när man simmar. Vill du främst använda din klocka till träning bör du ha en specifik träningsklocka. Tränar du kortare tid och inte bryr dig om att analysera träningsdata, kan en smartklocka vara bra.

Fördelar och nackdelar med smartklockor och GPS-klockor

Här kan du se vilka fördelar och nackdelar de två olika klocktyperna har. 

Hur lång är batteritiden i en GPS-klocka? 

En stor skillnad mellan äldre och nya klockor är batteritiden. Medan de äldre modellerna i testet har svårt att räcka i 10 timmar med gps och bluetooth, så räcker de senaste modellerna dubbelt så lång tid. Det beror i hög grad på ett nytt gps-chip i klockorna som började användas 2018. Det drar mindre batteri än det chip som användes tidigare. Huruvida lång batteritid är viktigt eller inte är upp till dig. De flesta klockor levererar i varje fall ström som räcker till mycket långa träningspass om de är fulladdade.

Vilka klockor kan man välja förutom GPS-klockor? 

Dyrare klockor

Om du är beredd att betala lite mer än vad de här klockorna kostar, så närmar du dig värstingmodellerna från Garmin, Polar och Suunto. De innehåller fler funktioner, ofta i form av olika konditions- och återhämtningsmätare, barometrisk höjdmätare samt olika smartklockefunktioner, t.ex. betalning och musik. Vissa klockor har också kartfunktioner. Dyrare modeller har dock inga mer tillförlitliga gps- eller pulssensorer; däremot är batteritiden bättre. De allra dyraste modellerna har också bättre materialkvalitet – t.ex. titan och safirglas, samt armband av läder eller stål.

Smartklockor

En annan lösning är en renodlad smartklocka från t.ex. Apple eller Samsung. De flesta av dem har efterhand försetts med gps och pulsmätare och utmärkta träningsfunktioner. Du får både en tydlig skärm och suverän integration med mobilen. Men batteritiden är oftast mycket sämre än i träningsklockan (3–5 timmar med gps) och navigeringen med pekskärm fungerar inte alls lika bra som med riktiga knappar. Dessutom är smartklockorna oftast dyrare och skörare än riktiga träningsklockor.

Äldre modeller  

Om plånboken är tunn kan det vara läge att välja en äldre klocka. Instegsmodeller med ett par år på nacken (t.ex. Garmin FR30 eller Polar M200) kostar drygt 1 000 kr. Använder du bara klockan till löpning, och vill du bara se fart och distans, så duger de. Däremot kommer du nog att sakna integrationen med mobilen, och funktioner för intervallträning, konditions- och återhämtningsmätning osv.

Aktivitetsmätare

Ett sista alternativ är en aktivitetsmätare. Tanken med den är att den ska registrera hur många steg du tar, hur mycket din puls varierar, hur bra du sover osv. Mätarna är diskreta och billiga och ett bra val om du vill hålla koll på din aktivitetsnivå. Däremot duger de sällan som specifika träningsklockor. Det är bara några få modeller som har gps, och du behöver därför ha med dig mobilen om du vill veta hur lång sträcka du tillryggalägger. Skärmen är dessutom liten och träningsdatan är begränsad och kan vara svår att avläsa.

Löpare

Vad ska man välja till löpning? 

Nästan alla GPS-klockor har basala funktioner som tid, fart, distans, kalorier och steg. Du bör tänka igenom vilka funktioner du behöver till din löpträning. Billiga modeller har ofta de funktioner som en vanlig motionslöpare behöver, men om man vill ha mer avancerade funktioner bör man välja en dyrare GPS-klocka. Flera av de stora märkena – t.ex. Garmin, Suunto och Polar – har t.ex. löprelevanta funktioner som avancerad intervallträning, konditionstest, VO2 max-test och beräkning av återhämtningstid m.m.


Nästan alla modeller har också en inbyggd pulsmätare, så att man slipper ha ett pulsband runt bröstkorgen. Man bör dock vara medveten om att en del av dessa inbyggda pulsmätare inte är lika tillförlitliga som vanliga bröstband.


Watt, som du kanske känner igen från cykelsporten, har också börjat användas i löparvärlden under begreppet Running Power. Det är en funktion som kan hjälpa dig som löpare att disponera dina krafter optimalt. Watt talar om hur mycket kraft du använder – utan att yttre faktorer som vind, stigning eller underlag räknas med.

Man som cyklar

Vad ska man välja till cykling? 

När det gäller cykling har flera av GPS-klockorna minst en funktion just för cyklister. Men om man vill ansluta watt- och kadensmätare, är det viktigt att försäkra sig om att GPS-klockan har de funktionerna. Det är även bra att tänka igenom om man vill ha en klocka med barometrisk höjdmätare, som mäter mer exakt och inte är beroende av  GPS-signalen. Ofta kan man få felaktiga mätvärden man befinner sig på en plats med dålig täckning – t.ex. uppe på höjder – och då kan den barometriska höjdmätaren vara till stor hjälp.


De flesta som ägnar sig åt cykling – särskilt de som cyklar långt eller tränar flera gånger i veckan – är aktiva i många timmar, och då är batteritiden viktig. För de flesta klockor räcker batteritiden i flera dygn om man t.ex. aktiverar smartwatchfunktionen. Använder man klockans GPS, eller lyssnar på musik längs vägen, minskar dock batteritiden med några timmar i vissa av klockorna.

Kvinna som vandrar

Vad ska man välja till vandring?

Om du är ute efter en GPS-klocka till dina vandringsturer, finns det flera funktioner du bör titta extra på. Först och främst bör GPS-klockan innehålla kart- och navigeringsfunktioner, och en skärm som är stor och anpassad just för dessa funktioner. Samtidigt bör du vara uppmärksam på batteritiden, eftersom karta, navigering och kompass är stora strömslukare, och man som vandrare kan vara i gång i flera dygn utan att komma i närheten av en stickkontakt.  

Vad ska man välja till triatlon? 

Det bästa valet för ambitiösa triatleter är en GPS-klocka med multisportfunktion. Med denna funktion blir det lättare att byta mellan de tre olika grenarna – och man har användning för GPS-klockans alla funktioner både till löpning, simning och cykling. 


En av de största utmaningarna för tillverkarna är hur bra GPS-klockorna mäter i öppet vatten. Därför bör du kontrollera om GPS-klockan mäter tillräckligt bra när du simmar i öppet vatten. Om du däremot simtränar inomhus i en simhall, duger det oftast bra med en GPS-klocka med vanlig simfunktion.


Batteritiden med GPS:en påslagen är också viktig att vara uppmärksam på, eftersom träningspassen ofta blir länge jämfört med t.ex. motionslöpare som är ute på en femkilometersrunda. Därför behöver du tänka igenom hur länge du brukar träna, så att batteritiden och längden på dina träningspass stämmer överens. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Känner du dig otrygg att springa i mörkret?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: