Vi testar kompressionskängor

Återhämtning är en nödvändig del av livet. Dessvärre tar det rätt lång tid för kroppen att ladda batterierna efter träning, och frågan är om det går att påskynda processen?

10 oktober 2019 av Christian Thestrup

För att få svar testade vi ett populärt återhämtningshjälpmedel – så kallade kompressionskängor.

Apparaten vid min sida brummar svagt. Den liknar en skolåda till storleken, och via flera små slangar pumpar den in luft i de ”kängor” som omsluter mina fötter och ben. Trycket runt mina lår ökar mer och mer. Till sist är kängorna så hårt pumpade att det känns som om 20 arga kroppsbyggare tagit stryptag runt mina ben. Det är bara fem timmar sedan jag sprang i mål i ett maratonlopp och benen är ömma, men just innan det börjar göra riktigt ont släpps luften ut i ”bootsen” och jag känner hur blodet flödar genom benen. Det är en skön känsla och jag blir helt avslappnad. Snart börjar dock maskinen brumma igen ... Vad är egentligen det första de flesta motionärer och idrottare tänker på när de har tränat färdigt eller deltagit i en tävling? Just det – hur de ska kunna återhämta sig så snabbt som möjligt. Därför är också många nätbutiker på väg att svämma över av produkter som lovar att påskynda återhämtningen så att man snabbare kan återuppta träningen och sikta mot nya mål. En av de produkter som är ”inne” just nu, är så kallade kompressionskängor.

Via maskinen kan du styra trycket, bestämma program och välja om det är några luftkamrar som inte ska blåsas upp ifall du t.ex. har en skada.
Via maskinen kan du styra trycket, bestämma program och välja om det är några luftkamrar som inte ska blåsas upp ifall du t.ex. har en skada.

Snabbare återhämtning

När man tränar hårt så uppstår små skador i muskelfibrerna. Det resulterar i både trötthet och ömhet, men efter en läkningsperiod blir kroppen starkare. Tanken med kompressionskängorna är att förkorta den perioden. Via kompression ökar kängorna blodcirkulationen i benen och mer syre transporteras till muskler och vävnad, vilka alltså läker snabbare. Därmed ska man alltså också kunna återuppta träningen tidigare. Men funkar detta i verkligheten? Ja, det kryllar inte direkt av vetenskapliga bevis på området, och därför lånade vi två par kompressionskängor från Your Boots och lät våra testare köra i gång. En av cyklisterna på redaktionen brukar ofta ha problem med spända vader när han har cyklat långt, men efter 30 minuter och ett program som blåser upp hela kängan samtidigt till ett maximalt tryck, och därefter släpper ut luften igen, så försvann faktiskt stelheten i benen. Samma upplevelse hade en annan av våra testare. Benen kändes både fräschare och lättare, ungefär som efter en massage behandling, och de blev per automatik mer avslappnade eftersom det nästan inte går att röra sig med kängorna på.

Träningsvärken försvann

En av våra testlöpare prövade dem både efter vanliga löppass och efter maratonlopp, och då blev upplevelsen mer blandad. Ibland kändes benen fräscha – andra gånger märktes ingen skillnad. Det mest positiva var att när vår testlöpare använt kängorna under en timmes tid direkt efter ett maraton, så kunde han två dagar senare återuppta sin träning utan att ha särskilt mycket värk i benen. Den eviga frågan är självklart hur det hade varit om han inte hade använt kängorna, men så tidigt har han i varje fall inte varit kapabel att återuppta sin träning förut. Alla testare uppgav i varje fall att benen kändes betydligt fräschare efter behandling med kompressionskängorna. Ibland märktes effekten under några timmar, andra gånger var den mer permanent. Enligt tillverkaren motsvarar en halvtimme i kängorna 48 timmar med passiv återhämtning. Det är nog ändå lite överdrivet om man väger in det vi upplevde i praktiken. Vår slutsats är att om man förväntar sig mirakel, så blir man nog lite besviken. Men om man tränar mycket och vill minska återhämtningstiden, så kan kängorna säkert hjälpa till. Men pröva dem innan du köper dem, de är för dyra att bara ha liggande under sängen.

Så gjorde vi

Vi lånade två par kängor och lät fyra personer testa dem – två löpare och två cyklister. Kängorna testades både före och efter träning. De testades dels med olika program, dels med olika programkombinationer. Testpersonerna hade på sig kängorna 30–60 minuter i taget, och lufttrycket ställdes oftast in på maximum. 

När kängorna sitter på och luften har pumpats in, så kan du inte röra på benen. Du bör därför avsätta tid för behandlingen.
När kängorna sitter på och luften har pumpats in, så kan du inte röra på benen. Du bör därför avsätta tid för behandlingen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är viktigast för dig när det gäller dina matinköp?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig