Morot
© iStock

Tre supernyttiga rotfrukter

Rotfrukter är ett enkelt och billigt skydd mot sjukdomar som diabetes, cancer och blodproppar. Ta reda på vad de här 3 supergrönsakerna gör för dig, och vad du kan göra med dem för att få maximal utdelning.

10 december 2018 av Irene Bröndum & Hans Westhausen Gottlieb

Vinterns nyttigaste rotfrukter

Här i Norden har vi ett idealiskt klimat för att odla rotfrukter, och nu är butikerna fyllda med läcker och nyttig vintermat. Rotfrukterna är kalorifattiga, men har höga halter av vitaminer och mineraler som stärker ditt immunförsvar samt ämnen som motverkar cancer. 

Här är tre supernyttiga rotfrukter:

1. Sötpotatis stärker immunförsvaret 

Med 2,7 gram fibrer per 100 gram innehåller sötpotatis ganska exakt dubbelt så mycket fibrer som vanlig potatis. Det är något som gynnar både mättnaden och matsmältningen. 

Sötpotatisar är rika på betakaroten som omvandlas till A- vitamin och stärker ditt försvar mot förkylning och inflammation i slemhinnorna. Ät sötpotatis tillsammans med lite fett, som en dipp eller en sås, så får du maximal effekt av den.

Användning:
De är inte så goda kokta, på grund av deras mjöliga konsistens, men de smakar utmärkt bakade eller friterade. Sötpotatis förvaras bäst utanför kyl skåpet, t.ex. i ett skafferi. 

2. Rotpersilja fyller dig med energi

Rotpersilja är rik på B­ vitaminet folsyra och mineralet järn. Båda delarna är viktiga för att transportera runt syre i kroppen och därmed för din energinivå.

Undvik att dricka mjölk, kaffe eller vin till maten, det gör det svårare att ta upp järn från rotpersiljan. Utöver järn och B­ vitamin ger rotpersiljan dig massor av fibrer och kalium.

Användning:
Rotpersilja smakar, som nam net antyder, en aning av persilja. Smaken är bra för soppor och lasagne, liksom den nyttiga roten är läcker i små, råstekta tärningar, där den smakar utmärkt till både fisk, fågel och kött. 

Rotpersilja kan ersätta palsternacka i recept där du vill ha en friskare och lite mindre söt smak.

3. Rödbeta gör dig snabb 

Flera studier visar att du kan löpa snabbare och längre om du äter rödbetor dagligen, eller omedelbart innan du ska prestera. 

Rödbetor har nämligen ett högt innehåll av nitrat som får dina blodkärl att utvidgas så att ditt blodtryck hålls nere, och du lättare kan ta upp syre. Mer syre gör att träningen känns mindre ansträngande.

Användning: 
De vinröda betorna kan rivas och ätas som råkost. De kan användas i soppa, bli härligt spröda chips eller läggas i bullar och kakor. 

Saften kan du använda till att ge din tårtglasyr en härligt rosa färg. Rödbetor kan också syltas med ättika och ätas till klassiker som leverpastej, pytt i panna och köttbullar.

Supererbjudande: Stort vinterpaket till dig

Håll värmen och bli sedd i mörkret för BARA 69:50 kr. Just nu kan du få en löparmössa, handskar, tubscarf, LED-armband och LED-belysning till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för ett helt otroligt pris. Du får hela paketet med alla 5 prylar samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du att deltaga i något motionslopp i år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig