Stora muskler utan kött: Här är fem gröna proteinbomber

Se vilka som är växtrikets bästa proteinkällor.

19 februari 2018 av Jesper U. Larsen

Det är populärt just nu att minska på intaget av kött. Väljer man främst att äta växtbaserat kan det dock vara en utmaning att få i sig tillräckligt med protein – särskilt om man styrketränar.

En man på 80 kg som styrketränar kan behöva ha i sig upp till 160 gram protein per dag, och det gör att det krävs lite extra omtanke när man varken äter rött kött eller kycklingbröst.

Som tur är kryllar växtriket av bra proteinkällor som dessutom bidrar med många andra nyttigheter:

#5 Broccoli

Kål är supernyttigt, och broccoli är liksom andra kåltyper som brysselkål och grönkål en bra källa till protein. Innehållet är över 5 gram per 100 gram, och kaloriinnehållet är så lågt att du utan problem kan lägga på massor av broccoli på tallriken.

#4 Ärtor

Ärtor ger dig 6 g protein per 100 g och bidrar dessutom med långsamma kolhydrater, fibrer och massor av antioxidanter.

#3 Quinoa

Dessa sydamerikanska frön levererar nästan 14 g protein per 100 gram, vilket är 50 procent mer än i t.ex. råris. Dessutom är quinoa en bra källa till fibrer, omega-3-fettsyror och en rad olika  vitaminer och mineraler.

#2 Jordnötter

Även om de främst räknas som fettkällor, 
så är nötter faktiskt också utmärkta proteinkällor. Jordnötter innehåller hela 26,5 g protein per 100 g.

#1 Torkade linser

Det finns lika mycket protein i torkade linser som det finns i tonfisk eller kycklingbröst, nämligen cirka 28 g per 100 g. En deciliter av dessa baljfrukter i salladen eller soppan gör inte bara att proteininnehållet stiger rejält; de bidrar dessutom med massor av fibrer och långsamma kolhydrater. Bruna och vita bönor tillhör samma liga. 

Aktiv Träning rekommenderar: Effektivt träningsset

VILL DU OCKSÅ HA starka rygg- och magmuskler? Det kan du också få. Ett av de allra bästa sätten är att använda ett maghjul. Några minuters träning varje dag stärker din bålmuskulatur, ger dig en bättre hållning och gör så att du undviker att sjunka ihop i överkroppen med ryggont som följd.

JUST NU FÅR du ett maghjul av utmärkt kvalitet tillsammans med Aktiv Träning. Maghjulet är designat med dubbla hjul, vilket ger bra stabilitet, och ergonomiska handtag med fördjupningar för fingrarna. Maghjulet ingår i vårt stora träningsset med maghjul, träningsmatta, gummiband, övningsguide och 3 nummer av Aktiv Träning för ENDAST 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr). Läs mer om det suveräna erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Kommer du att göra något speciellt för att trimma din kropp till sommaren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig