Vatten, vattenkran.
Dricker du ogärna vatten?

Här är sju smarta alternativ!

© Foto: iStock

Sju bra alternativ till vatten

Det behövs vätska för att kroppen ska fungera i sommarvärmen. Och även om kranvatten både är hälsosamt och oftast gratis, så vill man släcka törsten med något annat ibland.

7 juli 2022 av Martin Kreutzer

Bordsvatten 

Om du föredrar att dricka kolsyrat vatten, så finns det massor av olika sorters mineralvatten att välja på. Det är nämligen lika hälsosamt som vanligt drickvatten. Det spelar ingen roll om vattnet kommer från din egen vattenkran eller om det är framställt av källvatten. En kolsyremaskin kan därför vara en utmärkt källa till det bubblande livselixiret.  

Det finns inga bevis för att kolsyrat vatten är dåligt för kroppen. Det är inte särskilt skadligt för tänderna och verkar inte ha någon effekt på benhälsan. Även citrusvarianten är ofarlig, för smaken kommer inte från fruktsyra utan från smakämnen.

Kaffe

Vi nordbor älskar kaffe – som tur är. Den mörka drycken är nämligen en bra vätskekälla. Studier visar att upp till tre-fyra koppar kaffe per dag är ofaarligt för hälsan, och t.o.m. kan ha en gynnsam effekt för att förebygga hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Det är en myt att kaffe är så vätskedrivande att man måste dricka en massa vatten för att kompensera för vätskeförlusten. Studier visar att man utnyttjar upp till 90 % av vätskan, så det går att vätskeladda med kaffe. Har du svårt för att somna på kvällen är det dock bra om du intar de flesta kaffekopparna tidigt på dagen, så att koffeinet inte hindrar dig från att känna dig sömnig.

Te 

Te är en hälsodryck full av antioxidanter som stärker immunförsvaret. Det är forskarna överlag ense om. Och det spelar ingen roll rent hälsomässigt om man väljer svart, grönt eller vitt te, utan det är mer en smaksak. Tänk på att ju längre tid man låter teet stå och dra, desto mer nyttiga ämnen sipprar ut i vattnet.

Koncentrationen av koffein är mycket lägre än i kaffe, men i gengäld är det betydligt lättare att dricka större mängder te om man t.ex. har bryggt en hel kanna. Därför, och även med hänsyn till den lättare vätskedrivande effekten, är det bra att begränsa tedrickandet på kvällarna. En kopp te består för övrigt av 99 % vatten.

Kaffe, juice, vatten

Huruvida kaffe är bra eller dåligt för hälsan har diskuterats länge. Ett måttligt kaffedrickande verkar dock bara vara bra.

Vad gäller för lightläsk?

Läsk med sötningsmedel finns inte med på den här listan. Det beror på att det inte är helt klarlagt ännu huruvida de är helt ofarliga rent hälsomässigt eller om sötningsmedlen potentiellt kan vara skadliga för hälsan. Dessutom kan det ofta låga pH-värdet vara skadligt för tandemaljen. Så länge drycken intas i små doser finns det dock ingen anledning att oroa sig. Om du blir sötsugen och vill hålla nere kalorierna, kan lightläsk vara en kalorisnål och bra lösning.

Örtte

Ett örtte är egentligen inte en tesort i den rätta bemärkelsen, eftersom det inte innehåller några teblad från tebusken. Örtte innehåller istället olika örter, blommor och buskar. Det kan t.ex. vara rooibos, kamomill, lavendel, nypon eller pepparmynta. Till skillnad från vanligt te är örtte koffeinfritt, och dessutom finns ett brett spektrum av smakvariationer.

Liksom vanligt te innehåller örtte massor av nyttiga antioxidanter. Beroende på vilka örter man väljer kan örtte potentiellt också ha terapeutiska egenskaper, och t.ex. förbättra sömnen eller lindra inflammationer. Forskningen är rätt svag på området, men örtteer används ofta inom den traditionella medicinen. 

Isvatten med frukt eller grönt

Skivor av lime, apelsin, gurka eller andra sorters frukter och grönsaker kan sätta piff på kranvattnet. Lägg i cirka 100 gram i en liter vatten och låt det stå och dra ett par timmar. Häll upp vattnet i en karaff med istärningar och du får en delikat dryck med smak av den tillsatta frukten.

Du kan också tillsätta kryddörter – t.ex. mynta tillsammans med gurka, eller basilika tillsammans med jordgubbar – för att göra vattnet ännu mer spännande. Tänk på att använda ekologisk frukt och grönt, så att du slipper få med besprutningsmedel i din hälsodryck.


Mjölk

Vissa människor kan inte sluta dricka mjölk fastän de blivit vuxna. Tillhör du dem så kan du utan problem fortsätta att dricka ett glas mjölk per dag. Den vita drycken bidrar både med protein som bygger upp musklerna, kolhydrater som gör blodsockret stabilare och kalcium som stärker skelettet.

Innan du häller upp mjölk i ett glas, eller beställer in dagens tredje caffe latte, så kom ihåg att en liter lättmjölk innehåller lika mycket kalorier som trekvarts liter coca-cola, och väljer du standardmjölk blir kalorivärdet högre än i en läsk. Det är för övrigt ingen fördel att välja växtbaserade alternativ. De är ofta mycket kolhydratrika, och t.ex. sojadryck liknar vanlig lättmjölk i sin sammansättning.

Juice 

Apelsinjuice, äppelmust, druvsaft och andra juicer gjorda av pressad frukt, kan alla bidra till det dagliga vätskeintaget. Om valet står mellan juice eller smoothie, så är det sistnämnda valet nyttigast. I smoothien finns nämligen också det näringsrika fruktköttet som är rikt på kostfibrer och antioxidanter. Var dock uppmärksam på att beteckningen ”smoothie” inte alltid innebär att hela frukten har använts i mixern. Hur nyttig smoothien är beror på vilka frukter och bär som ingår, och hur den tillverkats.

Juicer och smoothies innehåller också så mycket naturligt fruktsocker att de kalorimässigt liknar läsk. Det är därför bra att begränsa intaget till ett glas per dag.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Känner du dig otrygg att springa i mörkret?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: