Fem matvaror du inte bör äta inför ett lopp

Oavsett om du ska delta i ett cykellopp, en löptävling eller ett triatlon, så finns det en del matvaror du bör undvika de sista timmarna inför starten om du vill slippa få magbesvär.

26 april 2019 av Hans Westhausen Gottlieb

1. Bär: Ett par nävar hallon är gott och nyttigt, men du bör undvika att äta dem inför träning och tävling. Frukt är generellt fiberrikt och därför är det viktigt att vara försiktig med intaget inför t.ex. ett lopp, och bär är särskilt lätta att överkonsumera. 100 g hallon innehåller 4,4 g kostfibrer, medan 100 g banan som jämförelse bara innehåller 1,6 g. Håll också igen med fiberrika grönsaker som t.ex. kål.

2. Pasta: Kroppen behöver 12–16 timmar på sig för att inlagra en kolhydratrik måltid som glykogen i musklerna, och det funkar alltså inte att delta i ett pastaparty kvällen innan och äta en kolhydratrik måltid för nära inpå ett lopp. Det gör bara att man känner sig tung i magen.

3. Rött kött: Jämfört med t.ex. fågel så innehåller rött kött mer fett och protein och är därför mer trögsmält. Därmed kan köttet ligga kvar och irritera magen under loppet.

4. Russin: Torkad frukt är rikt på kolhydrater och är därför frestande att inta under loppet för att få ny energi. Problemet är bara att fiberinnehållet är lika högt, vilket gör att du riskerar att få magbesvär.

5. Kaffe: Koffein kan verka uppiggande och öka prestationsförmågan, men den kicken kan snabbt avlösas av en koffeinnedgång då du börjar darra, blir illamående eller akut behöver gå på toaletten. Att hitta rätt koffeinbalans är i hög grad individuellt, men de allmänna råden för koffein som en prestationshöjare lyder på 3–6 mg koffein/kg kroppsvikt, vilket oftast motsvarar 2–3 koppar kaffe. Drick kaffet svart eftersom mjölkprodukter i sig själv kan vara irriterande för magen. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad använder du främst för att mäta din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig