Kvinna som fixar sallad
© iStock

Bantningsmyt: Man blir smalare bara genom att äta nyttigt

Stämmer det att man kan gå ned i vikt bara genom att byta ut onyttiga livsmedel mot en sundare kost? Läs mer om bantningsmyten här.

5 juni 2018 av Martin Kreutzer

Blir man smalare av att äta nyttigt?

Vi tittar närmare på myten och ger dig en lösning till hur du ska göra för att gå ned i vikt på bästa möjliga sätt.

Den felaktiga teorin

Nyttig mat mättar bra. Bara genom att äta nyttigt så kommer man automatiskt att få ett kaloriunderskott och gå ned i vikt.

Fakta

Det råder ingen tvekan om att bra matvanor är bättre för vikten än dåliga matvanor.

Fullkorn, grönsaker, magert kött och magra ostar innehåller färre kalorier än onyttigare alternativ – för att inte tala om godis, kakor och läsk som bågnar av tomma kalorier. Trots det är du inte garanterad någon viktnedgång bara för att du äter nyttigt. 

Om har stor aptit och är van vid att äta stora portioner, så kan du lätt äta för mycket. Kom ihåg att en matsked dyr och fin olivolja innehåller lika mycket kalorier som en matsked fett från bacon, och att fullkornspasta i stort sett matchar vanlig pasta när det handlar om kolhydrat­innehållet. 

Lösningen 

 Om du vill gå ned i vikt bara genom att äta nyttig mat, så bör du vänja dig vid att äta mindre portioner. Det bästa är om du vänjer dig gradvis vid att äta mindre mat och t.ex. börjar med att äta 25 procent mindre än du brukar. Om du normalt brukar lasta på fyra potatisar på tallriken, så kan du minska till tre. Om du äter två brödskivor till lunch kan du äta en och en halv istället. Om du häller upp fyra deciliter filmjölk till frukost så kan du minska till tre deciliter och så vidare.

För att du inte ska behöva gå omkring och vara hungrig under dagen så är det bra för mättnadskänslan om du äter lite långsammare. Tugga maten ordentligt på samma sätt som när du äter på en fin restaurang, undvik att titta på teve eller läsa tidningar samtidigt vilket distraherar dig, och sluta att äta när matportionen som du lagt på är slut.

Du kanske inte kommer att känna dig lika mätt som du är van vid, men det är ingen risk att du får näringsbrist för det.

Om magen börjar kurra igen redan efter ett par timmar, så är det inte värre än att du kan äta ett mellanmål i form av en halv brödskiva med något magert pålägg, en banan, en deciliter fil med granola eller något liknande.

Vi rekommenderar: Smart löparbälte

Nu kan du förvara din mobil, dina nycklar och ditt kreditkort på ett enkelt och tryggt sätt när du tränar. Med detta smarta bälte kan du nämligen ta med dig alla viktiga saker på löprundan, cykeln eller när du ska till gymmet. Bältet har två fickor av ett stretchigt material som håller dina prylar på plats utan att du knappt märker att du har dem med dig.


I fickorna kan du ha med dig dina nycklar i den ena, medan mobilen ligger i tryggt förvar utan att bli repad i den andra. Den stora fickan har en liten öppning bak för ett par hörlurar, och dessutom är bältet vattenavvisande så att dina saker inte blir blöta. Just nu kan du få det smarta löparbältet tillsammans med 2 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, för BARA 69:50 kr (+29:50 kr i porto och exp.avg). TOTALT 99 kr. Du får också en digital löparguide med massor av tips till hur du blir en snabbare och bättre löpare. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Använder du solkräm när du tränar utomhus?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: