Kvinna som är på väg att ge upp
© iStock

Bantningsmyt: Hård träning gör att man går ned i vikt

Stämmer det att man går ned i vikt om man ger järnet under spinningpassen, kör intensiva löppass eller tränar konditionen på något annat sätt flera gånger i veckan? Här får du svar på en av de vanligaste bantningsmyterna.

10 april 2019 av Martin Kreutzer

Kan hård träning ge viktnedgång?

Kampen mot kilona kan vara tuff, och den blir inte lättare av att man måste ta sig fram genom en djungel av myter, skrönor och halvsanningar. 

Den felaktiga teorin 

När pulsen stiger så förbränner du mer kalorier. Du kan lätt bränna 500–1 000 kcal under ett träningspass, och eftersom viktnedgång handlar om kaloriförbränning (minus 7 000 kcal ger 1 kg mindre fett), så gör träningen att du förbränner mer fett.

Fakta

Kroppen är så smart konstruerad att den hela tiden strävar efter att skapa status quo eller förbättra prestationsförmågan. När du gör av med mer energi så kompenserar den direkt genom att öka aptiten. Det gäller särskilt vid intensiv träning då energi tas från kroppens begränsade kolhydratdepåer. 

Flera studier har visat att de flesta människor kompenserar för alla kalorier de gjort av med genom att helt enkelt äta mer under det kommande dygnet, eller de kommande två dygnen. Kompensationsgraden ligger på hela 100–125 procent, och i praktiken riskerar du därför att äta så mycket efter att du tränat så att du går upp i vikt i stället. 

Lösningen

Det bästa du kan göra för att gå ned i vikt är att se över din kosthållning samtidigt som du tränar regelbundet. Vänj dig vid att äta bra och näringsrik mat, och skippa allt som lockar med tomma kalorier – det är ofta de livsmedlen som är boven. En Snickers är t.ex. en riktig kaloribomb trots att den är rätt liten till storleken.

Förutom att gå igenom din kosthållning kan du också analysera ditt träningsupplägg. Både styrketräning, lågintensiv motion (t.ex. raska promenader) och till en viss del HIIT (högintensiv intervallträning) är mindre aptitretande än kontinuerlig intensiv träning. 

Oftast är kompensationsgraden ”bara” 50–75 procent av de kalorier som förbränts. Då kan man alltså lyckas gå ned i vikt utan att vara alltför petig med kosten.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig