© istock

Allt du behöver veta om fett

Fett! Här är en stor guide till det viktiga näringsämnet

3 november 2020 av Martin Kreutzer

Vad är fett? 

Fett är en samlingsbeteckning för tre grupper av fetter som skiljer sig i sin kemiska struktur: mättat fett, enkelomättat fett och fleromättat fett. Här finns det undergrupper, till exempel olika typer av fleromättat fett varav en del i större mängder kan försämra din hälsa medan andra främjar den. Som tur är behöver du inte hålla reda på de olika fettyperna så länge du väljer rätt råvaror. Kolla in den lilla råvaruguiden om fettkällor i slutet av det här avsnittet om fett. 

Hur mycket fett behöver jag? 

Fett bör utgöra 20–35 procent av det totala kaloriintaget varje dag. För vår genomsnittsperson motsvarar det således omkring 50–85 gram fett per dag.

Varför behöver jag fett?  

Varenda cell i din kropp består Varenda cell i din kropp består av fettsyror, och flera av dem är livsviktiga för dig. Samtidigt ingår fettsyror bland annat i uppbyggnaden av hormoner och enzymer, de hjälper till att ta upp mikroskopiska näringsämnen och stärker ditt immunförsvar. 

När är fett särskilt viktigt? 

Fett gynnar upptaget av vitaminer från de grönsaker du äter. Ät därför alltid fett tillsammans med sallad, till exempel i form av en vinägrettdressing, avokado eller nötter. Fet fisk, nötter, avokado och oliver är bra att äta mycket av om man har en inflammation i kroppen. Nyttiga fettsyror, eventuellt kompletterade med fiskoljekapslar, kan göra stor skillnad.

Vilka råvaror ger mig fett? 

Du hittar fett i många olika råvaror. För din hälsas skull är det avgörande hur mycket fett du äter, vilka fettsyror du äter och vilka du undviker.

Fyra typer av fett

1. Nyttiga växtfetter finns i nötter, avokado, oliver och rapsolja. Ät så mycket du vill så länge du har råd med kalorierna. Ät fritt!

2. Omega-3-fett hittar du i fet fisk som makrill, sill, lax och hälleflundra samt i linfrön, rapsolja och valnötter. Ät varje dag! 

3. Mättat fett finns i mejeriprodukter och kött. Begränsa intaget av feta produkter från denna kategori. Några ostskivor är emellertid helt okej. Begränsa ditt intag! 

4. Växtfett i druvkärne-, majs-, tistel- och solrosolja bör du dra ned på. Välj t.ex. istället pesto eller dressing gjord på raps- eller olivolja. Begränsa ditt intag! 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig