© Istock

Supermat: torsk

Det går visst att njuta av torsk med gott samvete. Den kravmärkta varianten med sin goda smak och sitt högvärdiga protein är ett perfekt val för alla som vill gå ned i vikt.

29 juli 2015 av Martin Kreutzer

Kokt, ångad, stekt eller – som i receptet nedan – ugnsbakad med färska ärtor. Oavsett hur du tillagar torsken kan du lugnt ta för dig av det vita, fasta köttet på tallriken.

Torsk är en mager fisk och därför innehåller den inte heller lika mycket omega 3-fettsyror som t.ex. lax, sill och makrill. Däremot är den liksom andra magra fiskar rena bantningskosten och ett bra muskelbränsle för den som tränar hårt. Det beror på att proteininnehållet är högt och av bästa kvalitet, vilket i sin tur innebär att kroppen kan bygga större muskler och bilda mer hormoner m.m.

Med sitt extremt låga fett- och kaloriinnehåll gör torsk att mättnadskänslan per kalori blir mycket bra, och den mättnadskänslan förstärks av att proteinet bromsar matens upptagningshastighet och tar mer plats i magen. Fiskproteinet sätter dessutom rejäl fart på kroppens förbränning. Därför är det bra att äta torsk om man vill gå ned några kilo i vikt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsorekommendationer har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: