Det nyttiga sitter i skinnet
Det nyttiga sitter i skinnet

Det röda skinnet är fyllt med antioxidanter som minskar träningsvärk.

© Colourbox

Supermat: tomater

Denna saftiga grönsak är rik på vissa ämnen som gör att den passar bra i maten efter en löprunda eller ett gympass.

21 januari 2014 av Martin Kreutzer

Efter ett tufft träningspass är det nog inte många som planerar att stoppa i sig en tallrik full med tomater. De knallröda grönsaksfrukterna innehåller nämligen varken extremt mycket protein eller kolhydrater. Ändå är denna saftiga grönsak rik på vissa ämnen som gör att den passar bra i maten efter en löprunda eller ett gympass.

Tomatens trumfkort är lykopen – det röda färgämnet som inte bara ger tomaten dess vackra färg utan också fungerar som skydd mot överbelastning av kroppen. Det märks bl.a. i form av att träningsvärken minskar efter hårda träningspass. Denna effekt förstärks av andra ämnen som tomaten är rik på: betakaroten, C-vitamin och E-vitamin.

Dessa ämnen är också bra för cirkulationssystemet då de bidrar till att risken för åderförfettning och blodpropp minskar.

Recept på fullkornspastasallad med körsbärstomater och kyckling: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Känner du dig otrygg att springa i mörkret?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: