Det nyttiga sitter i skinnet. Det röda skinnet är fyllt med antioxidanter som är bra för immunförsvaret och minskar träningsvärk.© Colourbox

Supermat: tomater

Utpräglad machomat? Kanske inte. Men denna saftiga grönsak är rik på vissa ämnen som gör att den passar bra i maten efter en löprunda eller ett gympass.

21 januari 2014 av Martin Kreutzer

Efter ett tufft träningspass är det nog inte många som planerar att stoppa i sig en tallrik full med

tomater

. De knallröda grönsaksfrukterna innehåller nämligen varken extremt mycket protein eller kolhydrater. Ändå är denna saftiga grönsak rik på vissa ämnen som gör att den passar bra i maten efter en löprunda eller ett gympass.

Tomatens trumfkort är lykopen – det röda färgämnet som inte bara ger tomaten dess vackra färg utan också fungerar som skydd mot överbelastning av kroppen. Det märks bl.a. i form av att träningsvärken minskar efter hårda träningspass. Denna effekt förstärks av andra ämnen som tomaten är rik på: betakaroten, C-vitamin och E-vitamin.

Dessa ämnen är också bra för cirkulationssystemet då de bidrar till att risken för åderförfettning och blodpropp minskar.

Recept på fullkornspastasallad med körsbärstomater och kyckling: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: