RÄKOR De små skaldjuren innehåller mer än 20 g protein per 100 g – det gör att du håller dig mätt i flera timmar.© Colourbox

Supermat: räkor

Räkor är inte bara gott, det är nyttigt också. Därför kan du frossa i räkor där hemma.

23 maj 2014 av Martin Kreutzer. Opskrift: Mads Persson.

Supermat De är förvisso små och ser inte mycket ut för världen. Men de ska inte underskattas.

Räkor

är en ypperlig proteinkälla helt i klass med andra proteinbomber som kalkon och nötkött.

Dessutom är fettinnehållet i räkor mycket lågt. Den lilla mängd fett som räkor trots allt innehåller utgörs av nyttiga omega 3-fettsyror som är hälsosamma för hjärtat. Fettsyror har även en antiinflammatorisk påverkan på kroppen, vilket leder till att man t.ex. återhämtar sig effektivare efter hårda träningspass.

Räkornas höga proteininnehåll kommer bäst till sin rätt i en luftig avokadosoppa, som den vi länkar till längre ned. Proteinet gör nämligen att måltiden stannar kvar längre i magsäcken medan det bryts ned till mindre aminosyror. Utan proteinet skulle soppan transporteras snabbare igenom tarmsystemet – och den skulle inte alls mätta lika bra.

Recept på avokadosoppa med färska räkor och chili: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: