© Istock

Supermat: potatis

Färskpotatis brukar uppskattas av många och eftersom kaloriinnehållet är lägre än i t.ex. ris och pasta så är potatis rena supermaten. Dessutom mättar potatis bra och stärker immunförsvaret.

28 juli 2015 av Martin Kreutzer

Vi bör rikta en tanke av tacksamhet till de spanska soldater som på 1500-talet tog med sig potatisen till Europa. Den här gula knölen är verkligen rena hälsoguldgruvan – och det gäller i synnerhet den färska varianten. Potatis innehåller vanligtvis en hel del stärkelse, men i färskpotatis har stärkelsen en bättre struktur. Det märks på att färskpotatis har en fastare konsistens, vilket leder till att kolhydraterna tas upp långsammare och att blodsockret blir stabilare i kroppen.

Ser man till kaloriinnehållet så är det mycket lägre jämfört med till exempel pasta och ris. Om man äter motsvarande mängd potatis får man i sig runt 40 procent mindre kalorier från potatisstärkelse. Det gör att färskpotatis mycket väl kan ingå i en bantningskur. Dessutom mättar potatis bra tack vare innehållet av fibrer och kolhydrater. Eftersom färskpotatis även är rik på C-vitamin så stärks också immunförsvaret liksom alla leder och senor i kroppen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: