Mycket B-vitamin Ett av alla de nyttiga ämnen som parmesanost innehåller är B-vitaminet niacin. Det behövs både för ämnesomsättningen och återhämtningen efter träning.© Colourbox

Supermat: parmesan

Om du byter ut den feta osten mot parmesan så får du en nyttigare ost som både är god, stärker immunförsvaret och förbättrar återhämtningen.

13 mars 2014 av Martin Kreutzer

Feta ostar har länge varit ett hatobjekt bland hälsoexperter. Men för alla ostälskande träningsmänniskor kommer här en bra nyhet: ost kan vara bra för hälsan – i alla fall om man väljer italiensk parmesanost.

Parmesan

innehåller visserligen fett, men förutom det innebär innehållsdeklarationen skön läsning. Först och främst är proteininnehållet högt. Ja, det är så högt att osten vinner över kött vid en jämförelse. Proteinet är dessutom av högsta kvalitet, vilket gör att mättnadskänslan blir bra och att musklerna växer.

Förutom det är osten också rik på mineralet kalcium som är rena medicinen för skelettet. Det behövs faktiskt inte mer än 75 gram parmesanost för att täcka hela dagsbehovet av kalcium. Så länge man kombinerar den med olika fettsnåla tillbehör så är parmesanosten mycket nyttig.

Recept på omelett med svamp och parmesan: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken typ av träningsutrustning önskar du dig mest just nu?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: