© Colourbox

Supermat: Nötkött

En rejäl köttbit eller en stor skiva oxfilé är inte bara mums för smaklökarna. Kött är också bra för alla trötta muskler efter ett tufft träningspass.

30 april 2014 av Martin Kreutzer

Supermat: Nötkött

Det finns knappast något som är mer macho än en saftig, röd köttbit full av protein. Och den goda nyheten är att det finns all anledning att äta kött efter ett träningspass.

Alla näringsämnen som finns i kött tas nämligen upp snabbt i kroppen, vilket bidrar till att alla muskler som blivit slitna då man tränat kan byggas upp igen. Dessa ämnen behövs också för syretransporten i blodet då massor av vitaminer och mineraler pumpas in i kroppen.

Ett vitamin värt att framhålla lite extra är B-vitamin som behövs för att kroppen ska kunna omvandla kolhydrater, fett och protein till energi för musklerna.

Fördelen med nötkött är också att det finns i en rad olika varianter och att det kan kombineras med nästan allt. Färska grönsaker, potatis och sallader är perfekta som tillbehör till kött.

Recept på långtidsstekt oxfilé med grillad paprika och potatis: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsorekommendationer har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: