Rödkål - därför ska du äta rödkål
Därför ska du äta rödkål

Rödkål! Den snygga röda färgen är inte bara dekorativ; den är också en riktig färgkaskad av kraftfulla antioxidanter.

© Colourbox

Superfood: rödkål

Varje cell i din kropp kommer att jubla för varje tugga du tar av rödkål – en av naturens bästa hälsokällor. På den här sidan får du våra bästa recept på goda rätter med rödkål och du kan få reda på vad rödkål är bra för.

Rödkål

Rödkål innehåller massor av nyttiga och kalorifattiga ämnen. Rödkålens frasigt spröda konsistens avslöjar att de färgglada bladen är rika på kostfibrer.


Därför är det bra att äta rödkål

Rödkål är bra för många saker - några av dem kan du läsa om här.

Rödkål är bra för tänderna:

Fibrerna i rödkål gör att man får något att tugga på och detta är en faktor som visat sig kunna ge bättre mättnadskänsla. Längre ned i mag-tarmsystemet förstärks effekten ytterligare av att det dessutom tar relativt lång tid att smälta alla fibrer.

Rödkål kan skydda mot cancer

Kostfibrer är även bra för hälsan. Studier visar att risken för både hjärt-kärlsjukdomar och flera olika cancerformer minskar om man äter fiberrik rödkål.

Effekten förstärks av alla antioxidanter som ger rödkål dess fina färg. Dessa är nära besläktade med alla nyttigheter som finns i blåbär och svart vinbär och som stärker kroppens immunförsvar.

Rödkål kan dessutom:

  • Lindra din träningsvärk 
  • Förbättra din hjärnfunktion
  • Stärka din hälsa


Optimal effekt av rödkål!

  • Bästa valet av rödkål: Välj den färgstarkaste rödkålen eftersom färgen indikerar hur mycket antioxidanter rödkålen innehåller. Oftast är det de mognaste grönsakerna som är färgstarkast och därmed också rikast på antioxidanter. Eftersom mognadsgraden ofta överensstämmer med storleken brukar den största och färgstarkaste rödkålen vara allra nyttigast.
  • Bästa tillagningen av rödkål: Behandla rödkålen varsamt. Grönsaken kan finstrimlas, kokas och utsättas för annan behandling men antioxidanterna är känsliga för syre. Om du behöver dela kålhuvudet, så ät upp det innan syret bryter ned för många antioxidanter. Om du behöver värmebehandla rödkålen, så gör det snabbt och jämnt. Om den kokas eller steks för länge minskar innehållet av antioxidanter.
  • Bästa tillbehören: Rödkål kan matcha de bästa citrusfrukterna när det gäller innehållet av C-vitamin. Vitaminet optimerar kroppens förmåga att ta upp järn ur kosten. Om du kombinerar rödkål med järnrika tillbehör som t.ex. nötkött, ankbröst eller annat kött får du i dig både järn, C-vitamin och protein – kort sagt: du får en supernyttig vintermåltid.

Våra bästa recept med rödkål

Recept på rödkålssallad: Klicka här!

Recept på fläskfilé med rostad rödkålssallad: Klicka här!

Recept på fermenterad rödkål: Klicka här!

Recept på kycklingbröst med rödkål: Klicka här!

Vi rekommenderar: Smart löparbälte

Nu kan du förvara din mobil, dina nycklar och ditt kreditkort på ett lätt och säkert sätt när du tränar. Med detta smarta bälte kan du nämligen ta med dig alla viktiga saker på löprundan, cykeln eller när du ska till gymmet. Bältet har två fickor av ett stretchigt material som håller dina prylar på plats utan att du knappt märker att du har dem med dig.


I fickorna kan du ha med dig dina nycklar i den ena, medan mobilen ligger i tryggt förvar utan att bli repad i den andra. Den stora fickan har en liten öppning bak för ett par hörlurar, och dessutom är bältet vattenavvisande så att dina saker inte blir blöta. Just nu kan du få det smarta löparbältet tillsammans med 2 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, för BARA 69:50 kr (+29:50 kr. i porto och exp.avg.) TOTALT 99 kr. Du får också en digital löparguide med massor av tips till hur du blir en snabbare och bättre löpare. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du känt dig stressad någon gång de senaste fyra veckorna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig