Rödkål - därför ska du äta rödkål
Därför ska du äta rödkål

Rödkål! Den snygga röda färgen är inte bara dekorativ; den är också en riktig färgkaskad av kraftfulla antioxidanter.

© Colourbox

Superfood: rödkål

Varje cell i din kropp kommer att jubla för varje tugga du tar av rödkål – en av naturens bästa hälsokällor. På den här sidan får du våra bästa recept på goda rätter med rödkål och du kan få reda på vad rödkål är bra för.

Rödkål

Rödkål innehåller massor av nyttiga och kalorifattiga ämnen. Rödkålens frasigt spröda konsistens avslöjar att de färgglada bladen är rika på kostfibrer.


Därför är det bra att äta rödkål

Rödkål är bra för många saker - några av dem kan du läsa om här.

Rödkål är bra för tänderna:

Fibrerna i rödkål gör att man får något att tugga på och detta är en faktor som visat sig kunna ge bättre mättnadskänsla. Längre ned i mag-tarmsystemet förstärks effekten ytterligare av att det dessutom tar relativt lång tid att smälta alla fibrer.

Rödkål kan skydda mot cancer

Kostfibrer är även bra för hälsan. Studier visar att risken för både hjärt-kärlsjukdomar och flera olika cancerformer minskar om man äter fiberrik rödkål.

Effekten förstärks av alla antioxidanter som ger rödkål dess fina färg. Dessa är nära besläktade med alla nyttigheter som finns i blåbär och svart vinbär och som stärker kroppens immunförsvar.

Rödkål kan dessutom:

  • Lindra din träningsvärk 
  • Förbättra din hjärnfunktion
  • Stärka din hälsa


Optimal effekt av rödkål!

  • Bästa valet av rödkål: Välj den färgstarkaste rödkålen eftersom färgen indikerar hur mycket antioxidanter rödkålen innehåller. Oftast är det de mognaste grönsakerna som är färgstarkast och därmed också rikast på antioxidanter. Eftersom mognadsgraden ofta överensstämmer med storleken brukar den största och färgstarkaste rödkålen vara allra nyttigast.
  • Bästa tillagningen av rödkål: Behandla rödkålen varsamt. Grönsaken kan finstrimlas, kokas och utsättas för annan behandling men antioxidanterna är känsliga för syre. Om du behöver dela kålhuvudet, så ät upp det innan syret bryter ned för många antioxidanter. Om du behöver värmebehandla rödkålen, så gör det snabbt och jämnt. Om den kokas eller steks för länge minskar innehållet av antioxidanter.
  • Bästa tillbehören: Rödkål kan matcha de bästa citrusfrukterna när det gäller innehållet av C-vitamin. Vitaminet optimerar kroppens förmåga att ta upp järn ur kosten. Om du kombinerar rödkål med järnrika tillbehör som t.ex. nötkött, ankbröst eller annat kött får du i dig både järn, C-vitamin och protein – kort sagt: du får en supernyttig vintermåltid.

Våra bästa recept med rödkål

Recept på rödkålssallad: Klicka här!

Recept på fläskfilé med rostad rödkålssallad: Klicka här!

Recept på fermenterad rödkål: Klicka här!

Recept på kycklingbröst med rödkål: Klicka här!

Aktiv Träning rekommenderar: Effektivt träningsset

VILL DU OCKSÅ HA starka rygg- och magmuskler? Det kan du också få. Ett av de allra bästa sätten är att använda ett maghjul. Några minuters träning varje dag stärker din bålmuskulatur, ger dig en bättre hållning och gör så att du undviker att sjunka ihop i överkroppen med ryggont som följd.

JUST NU FÅR du ett maghjul av utmärkt kvalitet tillsammans med Aktiv Träning. Maghjulet är designat med dubbla hjul, vilket ger bra stabilitet, och ergonomiska handtag med fördjupningar för fingrarna. Maghjulet ingår i vårt stora träningsset med maghjul, träningsmatta, gummiband, övningsguide och 3 nummer av Aktiv Träning för ENDAST 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr). Läs mer om det suveräna erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är viktigast för dig när det gäller dina matinköp?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig