Rödbetor - därför är rödbetor superfood
Rödbetor är supernyttiga

Rödbetor har inte bara en fin rödfärg. De är också supernyttiga!

Superfood: rödbetor

Synen på rödbetor har ändrats från att ha varit något som ger fläckar på kläder, till att vara bra träningskost tack vare sina prestationshöjande nitratnivåer.

7 juni 2022 av Martin Kreutzer

Rödbetor är superbra superfood

Synen på rödbetor ändrats från att ha varit en halvtråkig rotfrukt som mest ger fläckar på kläderna, till att bli ett nyttigt och tillåtet dopningsmedel.

På den här sidan kan du få reda på mycket mer om vad rödbetor är bra för, hur du får ut mest av dina rödbetor och hur du kan tillaga dem.


Vad är rödbetor bra för?

Flera studier visar att rödbetor kan förbättra din prestation när det gäller idrotter som löpning, cykling och rodd där konditionen är avgörande.

De mest optimistiska studierna visar att prestationsförmågan kan förbättras med hela 15 procent, medan ett mer realistiskt förslag snarare ligger på ca 2–3 procent.

Hemligheten bakom alla de goda egenskaper som rödbetor har är dess höga innehåll av nitrat som man annars mest känner igen som gödningsmedel inom lantbruket. Nitratet i rödbetor är dock rena superämnet som tillför extra mycket syre till dina muskler.

Inte nog med det; rödbetor gör också att blodtrycket sjunker samtidigt som de är rika på både fibrer och vitaminer. En intressant sak med ”rödbetsdopning” är att den inte förbättrar din kondition. Det är faktiskt tvärtom. Flera studier har visat att konditionsvärdet istället sjunker när man genomgår en rödbetskur. Detta rimmar inte direkt med de prestationsförbättringar som uppmätts och därför har också forskarna börjat leta efter en rimlig förklaring. Ännu har de inte nått sitt mål, men det råder en bred enighet om att magin ligger i rödbetans nitrater, och mer exakt deras förmåga att förse arbetande muskler med extra mycket syre. Och det gäller kanske främst de snabba muskelfibrerna, som därmed kan prestera bättre i samband med konditionskrävande utmaningar. Genom att öka utnyttjandet av syre från blodet minskar behovet av en bra kondition för att musklerna ska kunna utföra ett visst arbete. I stället för att förbättra konditionen minskar rödbetorna med andra ord behovet av syre för att kunna springa, cykla, ro eller vilken typ av pulshöjande aktivitet du nu ägnar dig åt. Och den effekten är så stor att det i flera studier visat sig leda till signifikanta förbättringar. Som en bonus kan du se fram emot att blodtrycket blir lägre. Den effekten av nitratrika livsmedel har nämligen varit känd sedan länge.

Gör din egen rödbetsshot

Det går utmärkt att göra egen rödbetsdryck eftersom det inte finns några hemliga ingredienser i de färdigproducerade varianterna. Allt du behöver är 1 kg skalade rödbetor, 1 stort äpple och en juicepress. Lägg allt i maskinen, pressa ur saften och häll upp den i ett par kokta halvlitersflaskor. Sedan kan du inta dina kosttillskott i samband med tuffa träningspass eller tävlingar. 

Våra bästa recept med rödbetor

Recept på knaprig rödbetssallad med äpple och keso: Klicka här!

Recept på rödbetsshots: Klicka här!

Recept på grov rödbets- och äpplesallad med fetaost: Klicka här!

Recept på köttbullar med rödbetor: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken form av gruppträning föredrar du på gymmet?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: