© Istock

Därför är ingefära bra mot förkylning

Ingefära bör finnas i alla kök. Antiinflammatoriska gingeroler ger nämligen ingefära dess stärkande egenskaper som hjälper mot en lång rad sjukdomar.

1 september 2019 av Martin Kreutzer

Den aktiva ingrediensen kallas för gingeroler. De fungerar som kraftfulla antioxidanter som hjälper kroppen att stå emot inflammationer. Forskning visar att 75 % av ett antal patienter med reumatism upplevde lindring av sina knäsmärtor när de åt ingefäratillskott regelbundet.

Ingefära är rik på eteriska oljor som gynnar matsmältningen och verkar antiseptiskt. Därmed hjälper den till med att ta död på potentiellt skadliga bakterier, bl.a. i halsen.

Du behöver inte äta massor av ingefära för att tillgodogöra dig dess positiva effekter. Skär av ett par cm och använd i en varmrätt eller 10–15 gram i en grönsakssmoothie – då är du väl försedd.

Forskare har upptäckt att ingefära verkar ha en lindrande effekt på allt från diverse cancerformer till sjösjuka, reumatiska sjukdomar, cirkulationsbesvär och leverskador.

100 %. Så mycket starkare blir ingefära om man kokar den. Det beror på att de flesta gingeroler ombildas till shogaoler, som karakteriseras av en starkare smak.

Ta bort skalet på din ingefära. Över 95 % av alla nyttigheterna sitter i köttet, så det finns ingen anledning att äta ingefära med skalet på.

Biverkningar: Man bör undvika att använda ingefära som naturmedicin om man är gravid och är illamående. Gravida kan dock använda ingefära i te och matlagning. Dessutom bör personer som tar blodförtunnande medicin som innehåller warfarin, vara uppmärksamma på att ingefära kan påverka INR-värdet (blodförtunningseffekten). 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: