Man dricker kaffe och äter bakelse
© iStock

Så blir du av med sötsuget

Vi har alla varit med om det. Vi har nyss avslutat middagen, och nu slår vi ihjäl kvällstimmarna med nyheter, en god bok eller en serie... Och plötsligt händer det. Utan att du tänker särskilt mycket på det, har du lyckats hitta några småkakor i skafferiet eller bakelser i kylskåpet som du är på väg att smaska i dig. Du vet att det är en dålig vana, men den är ju SÅ svår att bryta. Som tur är kan du få värdefulla tips här hur du ska göra.

6 april 2019 av Redaktionen

Hur blir jag av med mitt begär efter godis och kakor på kvällen?

SVAR: Vanor kan vara svåra att förändra, men omständigheterna som vanorna utförs under brukar vara lättare att påverka. Pröva därför att ändra omständigheterna genom att t.ex. löpa eller gå en runda vid just den tidpunkt då du normalt brukar ta fram sötsakerna. Brukar du äta godis och kakor framför teven bör du ställa fram en stor fruktskål i stället, och om du ändå känner ett starkt sug efter godis så bör du i så fall äta det stående i köket. Eftersom det inte blir särskilt avkopplande kommer du förhoppningsvis att välja fruktskålen vid soffan i stället. 

Ändra dina dåliga vanor

  • Glöm viljestyrkan: Fokusera i stället på att ändra omständigheterna kring den dåliga vanan.

  • Undvik alla frestelser: Fyll inte skafferiet med godis, kakor och snacks.

  • Välj ett nyttigare alternativ: Häll upp en näve färska bär, några mandlar och en liten bit mörk choklad i en skål i stället för kakor och godis. 

Därför är nötter bra för att dämpa sötsuget.

Vælger du at bytte slik og kage ud med en løbetur, så bør du kigge med her._SV

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

När på dagen föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig