© Pixabay

Tydligt samband mellan god hälsa och omega-3

Kroppen kan inte tillverka omega-3 själv och därför måste du se till att du får i dig tillräckligt genom din kost. Ett exempel av en omega-3-rik råvara är fet fisk. Omega-3 är ett samlingsnamn för en grupp fleromättade fetter som är livsviktiga. Omega-3 sägs ha antiinflammatoriska egenskaper och kan förbättra bland annat vår njurfunktion, hjärta, cellreparation och blodtryck.

25 maj 2022 av Bazoom Group

Komplettera din kost

Man kan komplettera sin kost med omega-3-tillskott, exempelvis med fiskleverolja i kapslar, för att se till att få i sig det dagliga behovet. Fiskleverolja finns även i flytande form. Som med många andra saker är det viktigt att inte överskrida doseringsanvisningarna. För höga doser av tillskottet kan eventuellt ge vissa ovälkomna biverkningar.

Varför omega-3?

Om kroppen inte får tillräckligt med omega-3 kan den drabbas av brist. Detta kan ge symtom i form av torr hud, hjärtproblem och inflammationer. Medans de flesta syror som kroppen behöver produceras från kolhydrater och protein, måste vi få in omega-3-fetterna via maten.

Omega-3 är en livsviktig essentiell fettsyra som finns i stora mängder i fiskleverolja och sägs ha många hälsofrämjande och antiinflammatoriska egenskaper. Det fleromättade fettet behövs bland annat för att boosta kroppens byggande och reparering av celler. Många tillsätter även oljan i sin dagliga kost på grund av den positiva effekten den kan ha på din hy. Framförallt människor med aknebenägen hy har märkt av en förbättring efter användning.

Här finner du omega-3 fetter

  • Fet fisk som lax, makrill och sill
  • Avokado
  • Nötter, exempelvis jordnötter och valnötter
  • Olika vegetabiliska oljor, exempelvis olivolja, linfröolja och rapsolja
  • Oliver
  • Ägg

Om det är så att du inte får i dig tillräckligt med omega-3 från kosten på grund av kostval som vegetarism, miljöfrågor eller andra preferenser kan du med lätthet komplettera kosten med omega-3 kapslar.

Varför sägs omega-3 vara hälsosamt?

Omega-3 har många hälsofrämjande egenskaper och behövs för flera funktioner i kroppen. Några av de främsta hälsofördelarna med omega-3-fettsyror är:

  • Verkar antiinflammatoriskt
  • Hjälper kroppen att bygga och reparera celler
  • Reglerar blodtrycket
  • Stimulerar normal njurfunktion
  • Stärker immunförsvaret
  • Främjar tillväxten och kroppsutvecklingen hos foster och små barn
  • Kan minska hjärt- och kärlsjukdomar

Hur mycket fleromättat fett behöver vi?

Visste du att?

Den japanska ön Okinawa är central i historien om Omega-3. Okinawas egen historia är mycket gammal och den tidigaste dokumentationen om ön är daterad till år 603.

På 70-talet var det några forskare som fann att de som bodde och levde på ön var ovanligt hälsosamma, särskilt när det kom till vissa typer av hjärt- och kärlsjukdomar. Forskarna kunde genom noggranna studier och uppföljningar se och avläsa positiva mönster när det kom till det allmänna hälsotillståndet och att fet fisk i allra högsta grad spelade en viktig roll. Det man framförallt tyckte sig se ett samband mellan var hög konsumtion av fet fisk och färre fall av inflammatoriska sjukdomar och hjärt- och kärlsjukdom.

Man jämförde även forskningsresultat från Okinawa med data från människor som bodde eller hade bott på Grönland, även det en fiskrik nation, och man förstod att Omega-3-fettsyrorna var en viktig faktor.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Var föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: