Vinn tid med mer salt

Ett ökat saltintag under en halv ironmantävling visade sig ge 26 minuter snabbare tider.

I en spansk forskningsstudie delades 26 triatleter in i en ”saltgrupp” respektive en kontrollgrupp inför en halv ironmantävling. Saltgruppen fick totalt 12 salttabletter tillsatta i sin sportdryck under tävlingen, medan kontrollgruppen drack vanlig sportdryck. I mål var saltgruppen i genomsnitt 26 min. snabbare, och detta trots att kontrollgruppen tidigare hade genomfört sträckan på snabbare tider.

Enligt forskarna visar studien att saltinnehållet i vanliga sportdrycker inte är tillräckligt för att upprätthålla utövarnas saltkoncentration under långdistanstävlingar, t.ex. halva och hela ironmantävlingar samt maraton- och ultralopp.

DETTA INNEBÄR SALTBRIST

  • Kroppen har behov av salt (natrium) för vätskebalansens skull.
  • Om det finns för lite salt i kroppsvätskorna – pga. kraftig svettproduktion i hög värme – kan man få saltbrist (hyponatremi).
  • Symptom: förvirring, dåsighet och i svåra fall muskelkramper.
  • Lätta besvär behandlas och förebyggs med saltintag via mat och dryck.

Källa: netdoktor.se

Source #Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig