Slow carb
Ät slow carb och undvik högt blodsocker


© Foto: iStock

Välj rätt kolhydrater

Få koll på dina kolhydrater, så att du väljer rätt typ. Kolhydrater kan både vara långsamma och snabba, och det är i sin tur avgörande för hur det påverkar din energinivå.

21 september 2021 av Redaktionen

En bra tumregel när det gäller kolhydrater, är att du främst bör välja de långsamma eftersom de tas upp långsamt i kroppen. Det gör i sin tur att blodsockret hålls på en stabil nivå. De snabba kolhydraterna ska dock inte undvikas helt, eftersom de fyller en viktig funktion vid vissa speciella tillfällen – t.ex. fester eller löprundor - när du snabbt behöver få i dig mycket energi. 

Mycket långsamma 

Baljväxter som linser och torkade bönor, havregrynsgröt, fullkornspasta, kål, rotfrukter, lök, ärter, nötter och mandlar.


Relativt långsamma

Kall potatis, ris, nordiska frukter som bär, äpplen och päron, mjölkprodukter och mörk choklad.


Relativt snabba 

Torkad frukt, exotiska frukter som ananas, papaja och melon, potatismos och couscous.



Extremt snabba

Läsk, juice, vingummi, honung, druvsocker, cornflakes, franskbröd och riskakor.


Källa: Diabetesföreningen (DK) + Köpenhamns universitet

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: