Ett knippe persilja med K-vitamin
© iStock

Topp 10: Dessa livsmedel innehåller mest K-vitamin

K-vitamin är precis som andra vitaminer viktiga för hälsan. Här får du en topplista med de livsmedel som innehåller mest K-vitamin!

3 april 2017 av Hans W. Gottlieb

K-vitamin är ett underskattat vitamin, som dock är minst lika viktigt för hälsan som t.ex. C- och D-vitamin. 

K-vitamin är viktigt för både blodet och skelettet. K-vitamin gör att blodet stelnar (koagulerar) om man exempelvis har skurit sig. K-vitamin ger också kroppen rätt förutsättningar för att bygga upp och stärka skelettet.

K-vitamin finns i lever, njure, mejeriprodukter, spannmål, kött och frukt. Det är dock främst mörk­gröna grön­saker som är rika på vitaminet, som har en avgörande betydelse för blodets förmåga att stelna (koagulera). Här är de bästa valen (mikrogram/100 g):

Topp 10: Livsmedel som innehåller mest K-vitamin

  • Persilja (färsk): 790

  • Spenat (färsk): 560

  • Sojaolja: 540

  • Purjolök (färsk): 310

  • Koriander (färska blad): 310

  • Kikärter (torkade): 264

  • Broccoli (färsk): 260

  • Brysselkål (färsk): 250

  • Grönkål (färsk): 250

  • Sojamjöl: 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Kommer du att göra något speciellt för att trimma din kropp till sommaren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig