Man som gör sallad
© iStock

Så ökar du din mättnadskänsla

Genom att stimulera dina sinnen kan hjärnan ”luras” att tro att att du är mättare än vad du är. Det kan vara en stor hjälp för att uppnå viktnedgång och för att stå emot en kurrande mage. Det finns därför några saker som är extra viktiga att vara uppmärksam på när du lagar din mat.

22 maj 2018

Så kan du göra för att känna dig mättare

Mättnad handlar om annat än att bara fylla magen med mat. Faktorer som utseende, smak och konsistens har också betydelse för när man känner sig mätt. Här är några tips till hur du kan öka din mättnadskänsla utan att du behöver äta mer.

Synen

Ju fler färger och former det finns i din kost, desto bättre blir mättnadskänslan. En snygg och annorlunda måltid gör att du blir mätt snabbare när du äter. Försök därför att förändra matens utseende genom att t.ex. skära brödet i trekanter istället för i den vanliga fyrkantiga formen. Se också till maten har olika färger.

Mättnadskänslan blir också bättre om maten verkar större än den är. Använd t.ex. mindre tallrikar eller fyll bottnen på tallriken med sallad så att den blir mer välfylld utan att kalorivärdet ökar särskilt mycket.

Smaken

Smaken på maten har betydelse för hur stora mängder du äter. Välj därför att laga mat som innehåller alla grundsmakerna:

  • Surt: finns i frukt, vinäger och syrade mjölkprodukter. 
  • Sött: finns i frukt, bords- och mjölksocker. 
  • Salt: finns i bordssalt. 
  • Beskt: finns i kaffe, grape, kål och rå kakao.
  • Umami: finns i grön sparris, mogna tomater, svamp och kött.

Känslan

Matens konsistens har betydelse för mättnadskänslan. Se till att din mat innehåller livsmedel som både är mjuka och krispiga, så att det finns tuggmotstånd i maten.

Smaknyanserna kan försvinna beroende på temperaturen på maten. Se därför till att temperaturen varken är för varm eller för kall.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Följer du ett träningsprogram?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig