© Colourbox

Hur nyttig är inlagd sill?

I synnerhet under vintern är D-vitamin en bristvara. Därför går det bra att äta inlagd sill flera gånger i veckan. Undvik dock currysill och annan sill i feta såser.

27 november 2013

Hur nyttig är sill?

Jag har hört att inläggningsprocessen gör att vitaminerna i fisken försvinner. Hur nyttig är inlagd sill egentligen?

SVAR: Inlagd sill är faktiskt förvånansvärt nyttig. Under inläggningsprocessen försvinner visserligen en del vitaminer, men det påverkar som tur är inte fiskens höga innehåll av D-vitamin och nyttiga omega 3-fetter – de två viktigaste hälsovinsterna av att äta sill.

I synnerhet under vintern är D-vitamin en bristvara. Därför går det bra att äta inlagd sill flera gånger i veckan. Undvik dock currysill och annan sill i feta såser.

Om du däremot väljer oinlagd sill får du bara i dig ca 15 g fett per 100 g, vilket endast är ett par gram mer än den naturliga fetthalten i färsk sill.

Ge din träning en boost!

Just nu kan du få de suveräna bluetooth-hörlurarna Sudio TRE Sport för ett lika suveränt pris tillsammans med Aktiv Träning. Sudio TRE Sport är tillverkade i en exklusiv skandinavisk design. Förutom att ljudet är utmärkt och passformen är perfekt, så är batteritiden hela 9 timmar vid användning, 10 dygn i standby-läge och räckvidden är hela 15 meter. Hörlurarna är dessutom svett- och vattenavvisande, de har röststyrning och musiken kan styras och mobilsamtal kan besvaras utan att du behöver ta upp mobilen ur fickan.

Få Sudio TRE Sport tillsammans med 4 nummer av Aktiv Träning för BARA 179:50 kr (+ 39:50 kr i porto). Du sparar hela 887 kr. Men vänta inte för länge – vi har bara ett begränsat antal. Läs mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Påverkar sommarträningen din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: