Halvätet ägg.
© istock

Fyra livsmedel som boostar din hjärna

För att din hjärna ska kunna prestera optimalt är det viktigt att tänka på vad du stoppar i munnen. Se här vilka fyra slags livsmedel som kan hålla hjärnan i toppform.

14 februari 2019 av Martin Kreutzer

Hjärnkost

Vissa livsmedel är bra för hjärnans avancerade cirkulationssystem och kan boosta de små grå så att man inte bränner ut sig mentalt under långa, krävande arbetsdagar. Se här vad du bör äta för att hålla hjärnan i toppform dagarna i ända.

1. Kycklingbröst 

Bra för: Kyckling hjälper till att bilda ämnet dopamin som gör att du blir mer avslappnad och välmående. Kyckling innehåller mängder av förgrenade aminosyror – ofta kallade BCAA. De konkurrerar med aminosyran tryptofan i hjärnan. När intaget av BCAA ökar så bromsas tryptofanupptaget vilket i sin tur leder till att dopaminkoncentrationen i hjärnan ökar. 

Så mycket behövs: Ett normalstort kycklingbröst på 125–150 gram innehåller tillräckligt mycket näring för att ge en bra effekt i flera timmar efter måltiden.

2. Cashewnötter 

Bra för: Cashewnötter innehåller en hel del koppar som behövs för en rad olika funktioner i hjärnan. Undersökningar visar att många enzymer i det centrala nervsystemet är beroende av mineralet och att det framför allt främjar signalförmedlingen mellan hjärncellerna. Brist på koppar kan leda till att hjärnceller lättare bryts ned och därför är det viktigt att kosten innehåller en viss mängd koppar. 

Så mycket behövs: Det behövs ca 75 gram för att täcka dagsbehovet. Ostron, hummer och kalvlever är exempel på andra bra kopparkällor.

3. Ägg

Bra för: Ägg kan bidra till bättre minne och koncentrationsförmåga. Det beror på att ägg innehåller ämnet kolin. Lever är det enda livsmedlet som kan matcha ägg när det gäller innehållet av kolin, vilket i synnerhet finns i äggulan. Kolin är en aminosyra som har visat sig vara viktig för att skapa en stabil struktur i hjärncellernas membran. 

Ägg innehåller dessutom en kombination av fett och protein, vilket gör att måltiden inte tas upp speciellt snabbt från magsäcken. De kolhydrater som finns i måltiden når långsammare ut i blodet och det gör blodsockret stabilt. 

Så mycket behövs: Det räcker med ett par ägg per dag för att få en positiv effekt. 

4. Lax 

Bra för: Varje fettcell i kroppen består av membran som påverkas positivt av fiskolja. Men det är bara om kosten innehåller tillräckligt mycket omega 3-fett som kroppen kan producera nya, friska hjärnceller. Det sker främst nattetid då hjärnan, liksom alla musklerna, får en chans att återhämta sig och bli starkare. 


Så mycket behövs: Ett dagligt intag på 50–75 gram är optimalt om lax är den enda omega 3-fettkällan.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är viktigast för dig när det gäller dina matinköp?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig