Veggiebowl
© iStock

Fem steg till mer grönt och mindre kött

Man behöver inte alltid äta kött till middag. Här är fem tips till hur du lätt kan få med fler grönsaker i dina måltider utan att magen börjar kurra.

2 maj 2018

Fem tips för en grönare vardag

Trots att möjligheterna är många kan det vara svårt att få en överblick över hur man enklast kan byta ut kött mot bönor. Här är fem enkla tips till hur du på nolltid kan använda mer grönsaker i din vardagskost. 

1. Inför köttfria måndagar

– alt. tisdagar, onsdagar eller torsdagar. Genom att ha en fast köttfri dag i veckan ger du dig själv möjlighet att planera dagens måltider, hitta nya spännande vegetariska rätter och storhandla rätt matvaror.

2. Ät kött med mening

Använd kött som smaksättare i stället för som fyllnad. Lite bacon, chorizo, korv eller liknande kan ge massor av smak till en maträtt som annars främst består av grönsaker och spannmålsprodukter.

3. Blanda köttet

Gryträtter som spagetti med köttfärssås, chili con carne osv. behöver inte bara bestå av kött. Rivna grönsaker samt svamp, bönor och linser ger smak och fyllnad och minskar köttkonsumtionen. Pröva t.ex. att bara låta en fjärdedel av innehållet i en maträtt vara kött nästa gång du gör en bolognese.

4. Använd ägg, ost och grädde

Ägg, ost och grädde är bra smaksättare som dessutom ger fyllnad, fetma och konsistens till maten. Använd dem när du vill sätta piff på en vegorätt.

5. Kom ihåg vegetarisk umami

Kött bidrar med en femte smak – så kallad umami. Den kan vara svår att ersätta, och frånvaron av den är ofta grunden till den speciella smak som många vegetariska rätter har. Rostad svamp, soltorkade tomater och ketchup har i hög grad en smak av umami.

Redaktionen rekommenderar: Snygg träningsjacka

Löp i blåsten med Aktiv Träning. Just nu hälsar vi alla nya läsare välkomna med en suverän löparjacka från Diadora tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto och expeditionsavgift). Jackan skyddar bra uppe vid halsen och är försedd med nätvävspaneler i nacken, under ärmarna och nedre delen av ryggen, vilket ger en naturlig ventilation så att man inte blir för svettig under löprundan. Dessutom ger panelerna jackan en utmärkt mobilitet och rörlighet, vilket gör att man inte blir det minsta begränsad av jackans passform när man är ute och springer. Läs mer om erbjudandet här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Påverkar sommarträningen din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: