Kvinna i ett rågfält.
© iStock

Därför bör du äta råg

Förutom att vara rik på kostfibrer och ge en bra mättnadskänsla så minskar råg inflammationer i kroppen, visar forskning.

1 mars 2019 av Redaktionen

Råg är bättre än andra fullkorn

Fullkorn är en viktig del i en nyttig kost, och råg verkar vara en av viktigaste fullkornstyperna. En ny studie visar nämligen att råg minskar inflammationer i kroppen mer än andra fullkorn. 

En hög nivå av inflammationer skapar annars en grogrund för en lång rad sjukdomar och gör att överviktiga får en ökad risk att utveckla typ 2-diabetes. I studien deltog 50 personer som tillhörde riskgruppen för att utveckla hjärt-kärlsjukdomar eller typ 2-diabetes. Under en åttaveckorsperiod bestod alla spannmålsprodukter i deras kost av fullkornsvarianter, medan de under en annan åttaveckors­period enbart åt ”vita” varianter. 

Förutom mindre inflammationer i kroppen gjorde den grövre kosten även att deltagarna generellt åt mindre och gick ned i vikt. 

Fyra fördelar med råg

  1. Rik på kostfibrer, varav många är lösliga. Det gynnar matsmältningen och håller i gång magen. 

  2.  Bidrar till en lång och bra mättnadskänsla. 

  3.  Innehåller massor av viktiga vitaminer, särskilt E- och B-vitaminer, samt mineraler som kalcium, magnesium, zink och järn. 

  4.  Verkar antiinflammatoriskt och kan bidra till att förebygga sjukdomar som typ 2-diabetes och olika typer av hjärt-kärlsjukdomar. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

När på dagen föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig