Kvinna som äter ett äpple

Med lite eftertanke och planering av dagens måltider är det inte särskilt svårt att öka mängden frukt och grönsaker i kosten.

© iStock

Är fem om dagen tillräckligt?

Experter anser att du utan problem kan äta upp til 900 gram frukt och grönt per dag utan att dina måltider blir för enformiga. 500 gram per dag är minimirekommendationen för när det har en förebyggande effekt för sjukdomar som övervikt och diabetes.

18 oktober 2018 av Hans Westhausen Gottlieb

Är 500 gram frukt och grönt tillräckligt?

Jag har läst att det inte räcker med att äta 500 g frukt och grönsaker per dag om man vill stärka sin hälsa, men stämmer det verkligen? Jag tycker att det är svårt att ens komma upp i 500 g.

SVAR: 500 gram per dag är ett minimimått för när konsumtionen av frukt och grönt ger en förebyggande effekt på t.ex. övervikt, hjärt-kärlsjukdom, cancer och diabetes. Mer är sannolikt bättre. 

Forskare i London har i varje fall kommit fram till att ribban bör höjas till 800 gram frukt och grönt per dag. Och det kan du gärna följa. Vissa experter hävdar t.o.m. att man kan äta upp till 900 gram frukt och grönt per dag utan att man behöver vara orolig för att måltiderna ska bli ensidiga för det. 

En enkel och bra metod för att öka sitt intag är att smyga in mer frukt och grönsaker i dagens tre huvudmåltider, så att de inte bara utgör tillbehör till t.ex. middagen.

Sedan bör man komplettera med frukt och grönsakssnacks till mellanmålen. Inom ramen för dessa 500 gram bör minst hälften komma från grönsaker – och helst grova grönsaker, t.ex. lök, ärtor, broccoli, blomkål, rotfrukter och bönor

Så får du i dig 500 g. frukt och grönt

Frukost: 
Din vanliga frukost, t.ex. en tallrik fil + 100 g frysta bär.

Lunch: 
Ca 150 g (1/3 av tallriken) med blandade grönsaker, t.ex. ärtor, majs och bönor.

Middag: 
+150 g bestående av t.ex. 1–2 portioner kålsallad.

Mellanmål: 
2 frukter à ca 100 g, t.ex. ett mellanstort äpple och 2–3 plommon. 

Aktiv Träning rekommenderar: Effektivt träningsset

VILL DU OCKSÅ HA starka rygg- och magmuskler? Det kan du också få. Ett av de allra bästa sätten är att använda ett maghjul. Några minuters träning varje dag stärker din bålmuskulatur, ger dig en bättre hållning och gör så att du undviker att sjunka ihop i överkroppen med ryggont som följd.

JUST NU FÅR du ett maghjul av utmärkt kvalitet tillsammans med Aktiv Träning. Maghjulet är designat med dubbla hjul, vilket ger bra stabilitet, och ergonomiska handtag med fördjupningar för fingrarna. Maghjulet ingår i vårt stora träningsset med maghjul, träningsmatta, gummiband, övningsguide och 3 nummer av Aktiv Träning för ENDAST 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr). Läs mer om det suveräna erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du att deltaga i något motionslopp i år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig