Kvinna som har plockat björnbär.
© iStock

Tre fantastiska bär

Här i landet växer några av jordens finaste och nyttigaste bär. Se här hur du utnyttjar bären på bästa sätt för dina smaklökars och din hälsas skull.

13 augusti 2019 av Irene brøndum

Ladda upp med dessa tre fantastiska bär

Här är tips på tre fantastiska bärsorter, samt hur du får ut maximalt av de små saftiga hälsobomberna.

Björnbär
© iStock

1. Björnbär: Skärper synen 

De söta, svarta björnbären är med deras intensiva mörka färg mycket rika på så kallade antocyaniner, som förbättrar ögats förmåga att anpassa sig till olika ljusförhållanden och förebygger åldersrelaterade synförändringar. 

Björnbär är dessutom en extremt bra källa till E-vitamin, som bl.a. är viktigt för nervsystemet, minnet och immunförsvaret. Med endast 42 kcal per 100 gram är björnbär dessutom kalorisnåla. 

Säsong: augusti-oktober 

Fläderbär
© iStock

2. Fläderbär: Bekämpar snuva

I svartröda klasar hänger de längs järnvägsspår, cykelstigar och i trädgårdar överallt i landet när hösten närmar sig. De är fulla av kostfibrer, som sätter fart på magen, och fläderbär är även en bra källa till magnesium, som är viktigt för både humöret och hjärthälsan. 

 Dessutom innehåller de små bären en massa C-vitaminer, antocyaniner och betakarotener, som tillsammans förebygger sjukdomar. Fläderbär ska dock aldrig ätas råa, då de kan innehålla giftiga ämnen. Kom därför ihåg att ge dem att uppkok på minst 20 minuter. 

Säsong: september-oktober 

Blåbär
© iStock

3. Blåbär: Håller hjärnan skärpt 

De runda, syrliga och söta blåbären växer vilt i nordiska skogar, där färgen på bären kan variera från matt blå till blåsvart. De nordiska sorterna är färgade rätt igenom till skillnad från deras stora amerikanska släktingar i mataffären. 

Det gör att de vilda nordiska blåbären är upp till tre gånger så sunda som amerikanska blåbär, då de har ett mycket större innehåll av bioaktiva ämnen. Dessutom är smaken intensivare och mer raffinerad. 

Det skyhöga innehållet av antioxidanter har en dokumenterad effekt på diabetes, högt blodtryck och nedsatt mörkerseende. De små blå smakexplosionerna har även en positiv effekt på hjärncellerna, så att både minnet och koncentrationsförmågan förbättras. 

För att uppnå bästa möjliga hälsa ska du välja de nordiska bären när de är i säsong. Men om de inte går att få tag på så är de utländska bären också mycket hälsosamma. 

Säsong: juli-september

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många kilometer cykelpendlar du varje dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig