Du får ut mest av djupsömnen under de första timmarnas sömn, medan REM-sömnen dominerar i slutet av natten.
Du får ut mest av djupsömnen under de första timmarnas sömn, medan REM-sömnen dominerar i slutet av natten. © iStock

Vad händer i sömnfaserna?

Vilken betydelse har de olika sömnfaserna som man går igenom under natten?

7 december 2022 av Jesper U. Larsen

SVAR: Under natten genomgår du en rad cykler som varar ca 90 minuter och upprepas om och om igen. Varje cykel är indelad i faser med lätt sömn, djup sömn och REM-sömn. Alla faser är viktiga för att kroppen och hjärnan ska återuppbyggas. 


Sömnens faser


  • Lätt sömn och hallucinationer

Från vaket tillstånd glider du in i den lätta sömnfasen, N1, som endast utgör ca fem procent av sömnen. Under denna fas kan du uppleva att du drömmer, men det är i själva verket en särskild typ av hallucinationer och inte riktiga drömmar. 


  • Du tappar medvetandet

Efter cirka tio minuter fortsätter sömnen in i N2-fasen, då du förlorar medvetandet och musklerna är helt avslappnade. Denna fas, som är viktig för minnet, varar i 10–25 minuter. Den utgör sammanlagt ca 50 procent av nattsömnen.


  • Hjärnan återhämtar sig

Från N2-fasen glider du vidare in i djupsömnen, N3 och N4, då du är väldigt svårväckt. Du tillbringar omkring 25 procent av natten i djupsömn. Denna sömnfas är viktig för att tömma hjärnan på skadliga slaggprodukter.


  • Drömmarna tar över

REM-fasens drömsömn utgör cirka 20 procent av hela nattsömnen. Då är hjärnan nästan lika aktiv som i vaket tillstånd. Däremot är musklerna paralyserade, och du lever inte med fysiskt i drömmarna. Här är du lättväckt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad gillar du att lyssna på när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: