Tre livsmedel som gör att du sover sämre

Ligger du klarvaken i sängen när du egentligen borda sova? I såna fall bör du granska dina kostvanor. Särskilt tre livsmedel kan påverka din sömn.

10 oktober 2016 av Martin Kreutzer

Kaffe: Föga överraskande kommer kaffe på första plats när det gäller vad som är den största sömntjuven. Att kaffe är uppiggande beror på att dess innehåll av koffein sätter fart? på nervsystemet. Tyvärr hämmas melatoninproduktionen och därför bör man undvika att dricka kaffe och andra koffeindrycker redan från tidig eftermiddag fram till läggdags.

Rödvin: Många upplever kanske att de sover bra efter ett glas rödvin eller två. Sömnforskarna är dock oeniga. Det finns nämligen studier som visar att ett enda glas alkohol påverkar sömnen så att den blir mer ytlig. Konsekvensen blir sämre återhämtning, såväl fysiskt som psykiskt.

Kosttillskott: Guarana, ginseng och B12-vitamin är bara några av alla de kosttillskott som via sin uppiggande effekt kan förstöra sömnen. Ta dem därför på morgonen.

Erbjudande till dig: Suverän träningströja från Craft

Mjuk, lätt och elastisk. Craft har tagit fram en supersnygg träningströja som sitter tajt på kroppen och följer alla dina rörelser. Och den kan bli din för BARA 99,50 kr. Tröjan finns både för män och kvinnor och kan användas till i stort sett allt – från en promenad i skogen till träning på gymmet eller en löprunda. Under kyliga dagar passar den perfekt som värmande mellanlager under en jacka, medan den under lite mildare dagar fungerar bra som yttersta lager. Tröjan är designad med ett hål vid handleden som du kan sticka tummen igenom. På så sätt kan du dra ned ärmen över handryggen och hålla händerna varma när det är kallt. Just nu kan du få tröjan tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för BARA 99,50 kr. (+ 49:50 kr i porto. Totalt 149 kr). Läs mycket mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tränar du mindre på vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig