© iStock

Sov gott efter kvällsträningen

Kvällen är inte den bästa tiden att träna på, då hård träning får din puls att öka och väcker dina stresshormoner. Är kvällsträning din enda möjlighet så får du här 7 tips som hjälper dig att få ro i kroppen.

26 januari 2017 av Inge Eriksen / I FORM

Vi kan alla känna igen oss. Träningen hanns inte med under dagen – och därför måste du istället träna på kvällen för att inte få dåligt samvete. Men när du äntligen är klar och lägger dig för att sova så kan du känna hur stresshormonerna och oron far runt i kroppen, medan sömnen och tröttheten håller sig långt borta. 

Somna lättare efter träning

  1. Ät en lätt måltid, så snart du är hemma efter träning.
  2. Drick varken alkohol, kaffe, te, läsk eller energidrycker.
  3. Ta ett varmt bad eller en dusch en timme innan du går och lägger dig. Droppa ett par droppar avslappnande lavendelolja i badvattnet eller på golvet i duschkabinen.
  4. Dämpa belysningen i ditt hem innan du går och lägger dig.
  5. Håll det svalt, mörkt och lugnt i sovrummet.
  6. Undvik tv, mobiltelefon, dator och liknande innan sängdags.
  7. Gör gärna yogaövningar, meditation eller både och innan du går i säng.

 

Vi rekommenderar: Smart löparbälte

Nu kan du förvara din mobil, dina nycklar och ditt kreditkort på ett lätt och säkert sätt när du tränar. Med detta smarta bälte kan du nämligen ta med dig alla viktiga saker på löprundan, cykeln eller när du ska till gymmet. Bältet har två fickor av ett stretchigt material som håller dina prylar på plats utan att du knappt märker att du har dem med dig.

I fickorna kan du ha med dig dina nycklar i den ena, medan mobilen ligger i tryggt förvar utan att bli repad i den andra. Den stora fickan har en liten öppning bak för ett par hörlurar, och dessutom är bältet vattenavvisande så att dina saker inte blir blöta. Just nu kan du få det smarta löparbältet tillsammans med 2 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, för BARA 69:50 kr (+29:50 kr. i porto och exp.avg.) TOTALT 99 kr. Du får också en digital löparguide med massor av tips till hur du blir en snabbare och bättre löpare. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Får du i dig de 500 gram frukt och grönt som rekommenderas per dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig