© iStockphoto

Så slutar du snarka

Som tur är finns det mycket du själv kan göra för att minimera snarkningarna. Här ser du vilka insatser som hjälper.

7 maj 2019 av Birgit Brunsted

Gå ned i vikt - om du är överviktig. Fettdepåerna sätter sig också i dina luftvägar, som blir trängre och därför vibrerar lättare.

Kom i form - undersökningar har visat att sju timmars träning i veckan eller mer minskar snarkningar och förebygger sömnapné.

Låt bli att röka - det går ut över andningen och får slemhinnorna i näsan och halsen att svullna, så att luften får svårare att passera.

Undvik passiv rökning - det ger samma besvär på slemhinnorna som rökning.

Se upp med alkohol - och lugnande medel samt sömnmedel innan läggdags. De får både dig och dina luftvägar att slappna av så att du snarkar lättare.

Tennisbollstricket - de flesta snarkar mer när de sover på rygg, så det är en fördel att sova på sidan eller på magen. Det är dock lättare sagt än gjort, men här har en amerikansk sömnexpert kommit med ett gott råd: sy en ficka i pyjamasen - mellan skulderbladen cirka 30 cm ovanför midjan - och lägg en tennisboll i fickan. Varje gång du vänder dig på rygg under natten kommer bollen att ge ett sånt obehag att du snabbt rullar över på sidan igen.

Antisnark-kudde - kanske kan en specialkudde också minska snarkningarna. Vissa antisnarkkuddar är designade så att det är lättare att få in en arm under utan att man kommer så högt upp att sovställningen blir sämre. Om kudden fungerar för dig innebär det att du får lättare att sova på sidan.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsorekommendationer har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: