Man ligger vaken i sin säng.
© iStock

Fyra dolda sömntjuvar

Sömnen är mycket viktig för hälsan. Ändå dyker det upp sömntjuvar i vardagen. Här är fyra vanliga vanor och omständigheter som förstör sömnen, och några goda råd till hur man kan undvika dem.

12 mars 2018 av Hans Westhausen Gottlieb

Så lurar du sömntjuvarna  

Det är lättare sagt än gjort att få tillräckligt med sömn. Förutom spännande teveserier sent på kvällen, kan också stress och tankemyller påverka nattsömnen negativt. 

Här är fyra förslag på varför du kanske har svårt att sova, och hur du lättast kan undvika dem.

1. Serier: Netflix, HBO, Viaplay osv. 

Bara ett avsnitt till... Och plötsligt blev kvällen till natt. Om du går och lägger dig för sent blir följden inte bara att du får för lite sömn om du ska upp tidigt nästa morgon; ännu värre är att du missar det naturliga sömnfönstret som är öppet mellan kl. 22–23.30 – då kroppen har lättast för att somna. 

I stället kommer din energinivå att öka, du kommer att känna dig piggare och får svårt att somna trots att det är sent och du egentligen är rätt trött. Och nästa sömnfönster öppnar inte förrän kl. 03.00.

Maratontittandet på teveserier har fått sömn­for­skar­na att göra flera studier: i en brittisk studie från i fjol sade hela 32 procent att de struntade i att sova för att sträcktitta på TV-serier. Som en följd av detta kände de sig också ofta trötta. 

2. Tankemyller

Om du ligger och funderar över t.ex. problem i familjen, med kompisar eller jobbet, så är det svårt att koppla av och somna. Och risken är att det bara blir ännu svårare att somna efter hand som alla sömnlösa minuter blir till timmar, och du börjar att tänka på hur få timmar det är kvar innan väckarklockan ringer. 

En lösning kan vara att kliva upp och leta fram en gammal hederlig kulspetspenna och ett papper och skriva ner alla bekymmer och tankar. Du behöver inte lösa alla problem, men det kan vara lugnande att skriva ner det du tänker på. 

3. Kosttillskott

Guarana, ginseng och B12-vitamin är bara några av de kosttillskott som pga. deras uppiggande effekt kan ge sömnproblem. Ta därför dina kosttillskott på morgonen så att de inte förstör din sömn. 

4. Stress

Allt det som stress framkallar – bl.a. hjärtklappning, hög puls och huvudvärk – är förödande för sömnen. Om stressen blir kronisk bör du kontakta läkare, men om du ”bara” utsätts för kortvarig stress kan du pröva att göra de här övningarna innan du går och lägger dig. 

Träna på att djupandas:

  • Ligg eller sitt. Placera ena handen mitt på bröstet. Lägg den andra handen på magen.
  • Andas in genom näsan och dra in luften ända ner i mellangärdet så att magen – inte bröstkorgen – putar ut.
  • Andas in genom näsan och håll andan i 8 sekunder. Släpp sedan ut luften långsamt genom näsan under ca 4 sekunder.
  • Fortsätt att göra övningen i 2–5 minuter.

Få ut mer av träningen

Vill du ha ut mer av din träning? Då ska du använda rätt prylar. Just nu kan du få en snygg träningströja från Craft tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99 kr (+ 49:50 kr i porto och exp.avg. Totalt 149 kr). Tröjan är tillverkad av ett lätt, mjukt och elastiskt material som följer alla dina rörelser. Den är dessutom suverän på att transportera bort överskottsvärmen från kroppen, vilket innebär att den kan användas till i stort sett allt – t.ex. promenader i skogen, träning på gymmet eller härliga löprundor. Tröjan är designad med en lång dragkedja framtill, vilket gör att det finns goda möjligheter att skapa bra ventilation. Och om du använder tröjan en sval morgon eller kväll, så kan dragkedjan dras ända upp så att du får en varm och skön krage.


Tröjan kostar i vanliga fall 599 kr, men just nu kan du få den tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99 kr (+ 49:50 kr i porto och exp.avg. Totalt 149 kr). Läs mer om det fantastiska erbjudandet här – och stort lycka till med din träning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Använder du solkräm när du tränar utomhus?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: