Kvinna i en säng.
© iStock

Därför är sömnen viktig för hälsan

Tillräckligt med sömn är viktigt för hälsan. Risken för att drabbas av cirkulatoriska sjukdomar minskar nämligen om du får dina 6–8 timmars sömn per natt.

15 april 2019 av Redaktionen

Sömnen är viktig för hälsan

Det budskapet har vi basunerat ut många gånger. Men nu tyder en ny, stor studie på att det kan bli lite för mycket av det goda. 

Forskare har granskat data från över 116 000 personer och jämfört deras sömnvanor med risken för att drabbas av cirkulatoriska sjukdomar och förtida död. 

Studien visar att allt över åtta timmar ökade sjukdoms- och dödsrisken. De värsta sjusovarna, de som sov mer än tio timmar i sträck, hade en klart förhöjd risk. 

De som sov mindre än sex timmar per dygn hade också en ökad risk. Studien var en observationsstudie och forskarna kunde därför bara konstatera att det fanns ett samband och spekulera om orsakerna. 

Det är alltså inte osannolikt att de som sov mer än tio timmar per dygn gjorde det för att de redan hade dålig hälsa

Det visade studien

  • Mindre än 6 timmar:  9% ökad risk för cirkulatorisk sjukdom och förtida död.
  • 6-8 timmar: Ingen ökad risk.
  • 8-9 timmar:  5% ökad risk för cirkulatorisk sjukdom och förtida död.
  • 9-10 timmar: 17% ökad risk för cirkulatorisk sjukdom och förtida död.
  • Mer än 10 timmar: 41% ökad risk för cirkulatorisk sjukdom och förtida död.

Källa: European Heart Journal

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad föredrar du att lyssna på när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig