vinter, løb, rød jakke, sne, lasse, hue, handsker, skov, natur

Så lyckas du hålla ditt nyårslöfte

Vi visar dig hur du sätter upp realistiska mål för din träning, och hur du ska göra för att uppnå dem.

14 december 2010

Det är lätt att uttala ett nyårslöfte. Det är betydligt svårare att infria det. Men under 2016 ska det bli ändring på det. Läs vidare hur du lyckas hålla ditt nyårslöfte, oavsett vilken nivå du ligger på och vilket mål du vill uppnå.

Så lyckas du infria ditt nyårslöfte

Klicka på en av de nio länkarna här nedan och se hur du ska göra för att lyckas infria ditt nyårslöfte.

Inspiration till ett ”mini-nyårslöfte”

Promenera mera: Om du brukar fika med dina kompisar på kafé, så kan ett alternativ vara att ta promenader istället ibland. Promenader ger bra motion och passar alla samtidigt som det är en social aktivitet. Ta en långpromenad när du känner för det och njut av att vara ute i friska luften. Du gör av med massor av kalorier när du går och om du dessutom ökar tempot blir du lättare av med ev. övervikt.

Gå tidigt till sängs: En bra nattsömn är viktig för en lång rad hälsofrämjande processer i kroppen. Sömnen har också blivit det ”nya svarta”. Om du generellt har svårt att nå upp till rekommendationen om 7–8 timmars nattsömn, så välj en dag i veckan då du går tidigt till sängs och känner att du är helt utvilad när du vaknar.

Sätt upp mål: Att sätta upp mål är ofta motiverande och på så sätt kan också din hälsa stärkas. Målet kan vara att genomföra en löptävling, men det kan också vara att du ska gå ned i vikt eller avsätta mer tid till att träna. När du har bestämt ett mål är det bra att upprätta en plan för hur du ska uppnå målet och vad du behöver prioritera.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Får du i dig de 500 gram frukt och grönt som rekommenderas per dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig