Öka din förbränning med NEAT

Genom att öka din NEAT kan du sätta fart på din förbränning under dagen. Här får du veta mer om begreppet och hur du kan använda dig av det.

16 maj 2019 av Dina Christiansen

För många består vardagen av långa hektiska dagar i en kontorsstol, och det kan därför vara svårt att hinna med att motionera och röra på sig. Det är dock möjligt att få in mer rörelser med några enkla vanor i vardagen. 

NEAT står för Non Exercise Activity Thermogenesis och är en benämning för alla de spontana rörelser som du gör under en dag. Det är alltså den energi du lägger ned på allt annat än att sova, äta och träna.

Vi har sammanställt åtta bra tips som hjälper dig att öka din NEAT både hemma och på arbetsplatsen. Det betyder mer än du tror. 

På arbetsplatsen:

1. Välj toaletten och kaffemaskinen som ligger längst bort så att du tvingas ta några extra steg.

2. Var aktiv minst fem minuter varje timme genom att gå upp och ned i trapporna, gör några enkla övningar eller ta en kort promenad utomhus.

3. Lägg in olika tävlingar med arbetskompisarna. En stegräkningstävling är ett bra exempel.

4. Använd ett höj- och sänkbart bord om det finns ett sådant och växla mellan att  sitta och att stå.

På fritiden

1. Välj cykeln istället för bilen eller allmänna färdmedel. Det passar särskilt bra när vädret är fint.

2. Bjud ut vänner eller väninnor på en gående kaffedate i stället för att ni möts på café eller restaurang.

3. Ta alltid trapporna istället för hissen.

4. Städa oftare. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många kilometer cykelpendlar du varje dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig