Läs också

Mörk choklad

Paranötter. Immunförsvar. Selen.

Paranötter innehåller selen som är bra för ditt immunförsvar. 

© Foto: iStock

Paranötter stärker immunförsvaret

Paranötter är en utmärkt källa till selen. Selen är ett spårämne som enliga flera studier är en kraftfull antioxidant som understödjer ditt immunförsvar.

7 juni 2022 av Martin Kreutzer

Paranötter innehåller nyttiga ämnen

Selen är ett spårämne som enligt flera studier är en viktig antioxidant. Selen hjälper immunförsvaret att hindra skadliga ämnen från att angripa kroppens celler. I en sammanfattande studie drar forskare vid Medical University of Lublin i Polen således slutsatsen att selen har en särskilt intressant potential – när det gäller att skydda mot skadliga luftpartiklar, medicin och fysisk stress.

Så gör du: Nötterna kan ätas som de är som ett nyttigt mellanmål. Alternativt kan man blanda dem i müsli eller fruktsallad eller använda dem i gryträtter och liknande. Doppar man dem i mörk choklad hjälper de till att stärka immunförsvaret ännu mer.

Fler fördelar med paranötter: Nötterna innehåller en stor mängd nyttiga ämnen; bl.a. E-vitamin som stärker immunförsvaret, och kalium som sänker blodtrycket.

Fler bra alternativ: Inälvsmat, skaldjur och fågel är andra bra källor till selen. Variera gärna ditt intag. Nötterna är visserligen nyttiga, men innehåller också en hel del kalorier.

Hur många nötter per dag? Håll dig mellan 30 och 50 gram nötter per dag. 

Näringsvärde per 100 gram:

  • Energi: 689 kcal
  • Protein: 15 gram
  • Fett: 65 gram
  • Kolhydrater: 13,7 gram
  • Kostfibrer: 5,3 gram

    Källa: DTU (DK)

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken kardiomaskin är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: