© iStock

D-vitamin maxar immunförsvaret

D-vitamin är viktigt för ett starkt immunförsvar.

30 december 2018

D-vitamin har stor betydelse för immunförsvaret. Det visar en ny studie från Köpenhamns universitet. D-vitamin sätter fart på de så kallade mördar- T-cellerna, vilka fungerar som immunförsvarets fotsoldater som angriper och bekämpar bakterier och virus som tränger in i kroppen. Utan tillräckligt mycket D-vitamin kan T-cellerna inte göra detta, och immunförsvaret blir sämre. Forskarnas rekommendation nuförtiden är ett dagligt intag på 7,5 mikrogram D-vitamin, men det diskuteras om den siffran är för låg och om man i stället skulle rekommendera 10–20 mg.

Det finns faktiskt vissa forskare som rekommenderar ända upp till 50 mikrogram per dag.

Bra källor till D-vitamin

Solljus och fet fisk är de bästa källorna till D-vitamin. Får man inte i sig D-vitamin den vägen är det svårt att få i sig tillräckligt bara via kosten. Det behövs t.ex. 7 ägg eller 9 liter mjölk för att uppnå den dagliga rekommendationen, medan endast 25 gram lax täcker dagsbehovet.

Mikrogram D-vitamin per 100 gram

  • Solljus: 15 min. med bar hud utan solkräm per dag räcker. Men det är bara under sommaren det fungerar.

  • Torsklevertranolja: 250 mikrogram

  • Lax: 30 mikrogram

  • Ål: 30 mikrogram

  • Torskrom: 11 mikrogram

  • Inlagd sill: 10 mikrogram

  • Makrill: 5,5 mikrogram

  • Ägg: 1,75 mikrogram

  • Kycklingbröst: 1,5 mikrogram

  • Lättmjölk: 0,085 mikrogram

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Kommer du att göra något speciellt för att trimma din kropp till sommaren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig