Par som sitter i en soffa.
© iStock

Träning kan inte uppväga alla timmar i tv-soffan

Personer som sitter stilla mycket under dagen riskerar att bli immuna mot träningens effekter, visar forskning.

14 augusti 2019 av Redaktionen

Därför ska du träna 

Motion är bra för mycket – särskilt för kroppens cirkulationssystem. En timmes motion (eller mindre om intensiteten är hög) har en direkt märkbar effekt. Bl.a. så rensas blodkärlen, insulinkänsligheten förbättras och fettnivåerna sjunker i blodet – såvida man inte sitter stilla större delen av dagen. 

Amerikanska forskare har kommit fram till att personer som sitter stilla i 13,5 timmar eller mer per dag, och tar mindre än 4 000 steg, blir immuna efter en kort tid mot de gynnsamma effekter som motionen ger. 

I studien lät forskarna en grupp med tio otränade män och kvinnor sitta stilla i mer än 13,5 timmar per dag i fyra dygn. Därefter fick de löpa en timme på löpband varpå man undersökte effekten av träningen – och den visade sig vara noll! 

Resultatet i studien gör att forskarna betonar betydelsen av vardagsmotion, t.ex. att promenera, ta cykeln till jobbet och använda trapporna. 

Källa: Journal of Applied Physiology

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig