Man häller upp kaffe i en kopp.
© iStock

Sex former av (tillåten) dopning

Se här vilka prestationshöjande medel alla idrottare kan ta med rent samvete.

13 april 2018 av Hans Westhausen Gottlieb

Experimentera med tillåten dopning

Det finns några få väldokumenterade prestationshöjande medel som alla löpare kan ta med rent samvete. De kommer inte att förbättra tiden på maraton med en halvtimme eller mer, men de kan potentiellt kapa några minuter eller sekunder i ett maratonlopp:

1. Koffein 

Har en väldokumenterad prestationshöjande effekt på upp till ett par procent. Det låter kanske inte så mycket, men det kan självklart vara skillnaden mellan att göra ett bra lopp och att sätta nytt personbästa. Koffeinet påverkar nervsystemet så att man inte känner av tröttheten lika mycket som annars.

2. Choklad 

En studie med motionscyklister visar att efter två veckor med en konsumtion av 40 g mörk choklad per dag, så gjorde försökspersonerna av med mindre syre vid en måttlig hastighet. De orkade även cykla 2 min. längre i ett maxtest. Det behövs dock fler studier inom detta område.

3. Rötbetsjuice 

Flera studier visar att prestationsförmågan förbättras om man dricker ca 0,5 liter rödbetsjuice. Det aktiva ämnet nitrat, som i kroppen ombildas till nitrit, får blodkärlen att slappna av och det underlättar syreupptaget. Vanliga motionärer kan ev. prestera ett par procent bättre

4. Bikarbonat

Det aktiva ämnet natriumkarbonat tros kunna underlätta transporten av mjölksyra från musklerna till blodet. Därmed kan mjölksyramängden i musklerna bli lägre trots att belastningen är lika hög. Biverkningarna kan dock bl.a. vara diarré. Testa alltså metoden under träning först.

5. Gurkspad 

Det här handlar mer om akuthjälp än om ”dopning”. En amerikansk studie visar dock att genom att dricka en shot med gurkspad, så kan man förkorta tiden man har muskelkramp med knappt 50 procent. Det krävs dock att man bär med sig en liten flaska med gurkspad under t.ex. ett maratonlopp.

6. Kreatin 

Kreatin har alltid använts flitigt bland de som styrketränar, men ny australiensisk forskning visar att kreatin också kan hjälpa långdistans­idrottare. Rent konkret har man påvisat att det finns mer energi kvar till en spurt i slutet av ett flera timmar långt motionslopp om försökspersonerna äter kreatin innan.

Vi rekommenderar: Smart löparbälte

Nu kan du förvara din mobil, dina nycklar och ditt kreditkort på ett lätt och säkert sätt när du tränar. Med detta smarta bälte kan du nämligen ta med dig alla viktiga saker på löprundan, cykeln eller när du ska till gymmet. Bältet har två fickor av ett stretchigt material som håller dina prylar på plats utan att du knappt märker att du har dem med dig.

I fickorna kan du ha med dig dina nycklar i den ena, medan mobilen ligger i tryggt förvar utan att bli repad i den andra. Den stora fickan har en liten öppning bak för ett par hörlurar, och dessutom är bältet vattenavvisande så att dina saker inte blir blöta. Just nu kan du få det smarta löparbältet tillsammans med 2 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, för BARA 69:50 kr (+29:50 kr. i porto och exp.avg.) TOTALT 99 kr. Du får också en digital löparguide med massor av tips till hur du blir en snabbare och bättre löpare. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt nästa stora mål?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig