Man häller upp kaffe i en kopp.
© iStock

Sex former av (tillåten) dopning

Se här vilka prestationshöjande medel alla idrottare kan ta med rent samvete.

13 april 2018 av Hans Westhausen Gottlieb

Experimentera med tillåten dopning

Det finns några få väldokumenterade prestationshöjande medel som alla löpare kan ta med rent samvete. De kommer inte att förbättra tiden på maraton med en halvtimme eller mer, men de kan potentiellt kapa några minuter eller sekunder i ett maratonlopp:

1. Koffein 

Har en väldokumenterad prestationshöjande effekt på upp till ett par procent. Det låter kanske inte så mycket, men det kan självklart vara skillnaden mellan att göra ett bra lopp och att sätta nytt personbästa. Koffeinet påverkar nervsystemet så att man inte känner av tröttheten lika mycket som annars.

2. Choklad 

En studie med motionscyklister visar att efter två veckor med en konsumtion av 40 g mörk choklad per dag, så gjorde försökspersonerna av med mindre syre vid en måttlig hastighet. De orkade även cykla 2 min. längre i ett maxtest. Det behövs dock fler studier inom detta område.

3. Rötbetsjuice 

Flera studier visar att prestationsförmågan förbättras om man dricker ca 0,5 liter rödbetsjuice. Det aktiva ämnet nitrat, som i kroppen ombildas till nitrit, får blodkärlen att slappna av och det underlättar syreupptaget. Vanliga motionärer kan ev. prestera ett par procent bättre

4. Bikarbonat

Det aktiva ämnet natriumkarbonat tros kunna underlätta transporten av mjölksyra från musklerna till blodet. Därmed kan mjölksyramängden i musklerna bli lägre trots att belastningen är lika hög. Biverkningarna kan dock bl.a. vara diarré. Testa alltså metoden under träning först.

5. Gurkspad 

Det här handlar mer om akuthjälp än om ”dopning”. En amerikansk studie visar dock att genom att dricka en shot med gurkspad, så kan man förkorta tiden man har muskelkramp med knappt 50 procent. Det krävs dock att man bär med sig en liten flaska med gurkspad under t.ex. ett maratonlopp.

6. Kreatin 

Kreatin har alltid använts flitigt bland de som styrketränar, men ny australiensisk forskning visar att kreatin också kan hjälpa långdistans­idrottare. Rent konkret har man påvisat att det finns mer energi kvar till en spurt i slutet av ett flera timmar långt motionslopp om försökspersonerna äter kreatin innan.

Få ut mer av träningen

Vill du ha ut mer av din träning? Då ska du använda rätt prylar. Just nu kan du få en snygg träningströja från Craft tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto och exp.avg. Totalt 149 kr). Tröjan är tillverkad av ett lätt, mjukt och elastiskt material som följer alla dina rörelser. Den är dessutom suverän på att transportera bort överskottsvärmen från kroppen, vilket innebär att den kan användas till i stort sett allt – t.ex. promenader i skogen, träning på gymmet eller härliga löprundor. 

Tröjan kostar i vanliga fall 599 kr, men just nu kan du få den tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto och exp.avg. Totalt 149 kr). Läs mer om det fantastiska erbjudandet här – och stort lycka till med din träning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Äter du mellanmål varje dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: