Man som dricker vatten.
© iStock

Rädslan för vätskebrist är överdriven

En vanlig regel säger att vätskebrist leder till sämre prestationsförmåga. Forskare har nu tittat närmare på det påståendet, och undersökt om det verkligen stämmer.

2 augusti 2019 av Redaktionen

Därför behöver du inte vara rädd för vätskebrist

Alla som tränar har säkert hört hur viktigt det är att få i sig vätska. Det sägs bl.a. att så lite som en tvåprocentig uttorkning leder till en tioprocentig prestationsförsämring.  

Nu utmanas emellertid det påståendet. Forskare har nämligen tittat på en rad studier som har jämfört skillnaden mellan att dricka regelbundet (upp till 1 liter i timmen) för att undvika vätskebrist, och att dricka när man har lust. 

Trots att de sistnämnda förlorade 1–3 procent av sin kropps vikt pga. vätskebrist, påverkades faktiskt inte deras prestationsförmåga. De klarade sig till och med lite bättre än de som inte blev uttorkade – kanske för att de koncentrerade sig mer på att träna än på att dricka. 

Källa: Journal of Sports Medicine

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad föredrar du att lyssna på när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig