Andningsövningar
Lär dig att andas rätt

Här får du några bra övningar för din andning.

© iStock

Övningar för din andning

Övningarna gör att du ska kunna andas bättre och djupare. Du kan därmed andas in mer syre, dina celler får mer syre att arbeta med och du får mer ork och energi.

9 juli 2021 av Jesper U. Larsen

Katten

1. Ställ dig på alla fyra med händerna under axlarna och knäna under höfterna.

2. Andas ut långsamt och töm lungorna helt på luft medan du rundar ryggen och skjuter upp den mot taket som en katt. 

3. Andas in djupt genom näsan, medan du svankar i ryggen – hela vägen från rumpa till huvud. Känn hur både mage, sidor och rygg fylls av luft.

4. Fortsätt tills du har rundat och svankat 5-10 gånger, då du blir stående med ryggen skjuten uppåt mot taket så länge du kan. Lägg märke till hur det känns, det ska upplevas som att du blir masserad inifrån.

Andningsövning

Övning: Katten

Stretcha sidorna  

1. Ställ dig med benen lätt isär, böj i knäna, fläta ihop fingrarna och för armarna över huvudet.

2. Sänk axlarna och ta ett djupt andetag genom näsan. Det ska kännas i magen, i sidorna och i ländryggen.

3. Andas ut långsamt medan du gör en sidoböjning åt ena sidan. Du ska känna att det drar vid revbenen och i ryggen.

4. När du har andats ut helt, tar du ett nytt andetag och går tillbaka till mitten. Upprepa övningen åt andra sidan. Fortsätt tills du har gjort övningen fem gånger åt varje sida.

>> FÅ MASSOR AV tips om träning, motivation, tävlingar, recept och förslag på övningar direkt i din mail. Klicka här för att få vårt populära nyhetsbrev. <<

Andningsövning

Övning: Stretcha sidorna

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsorekommendationer har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: