Fotbollslag

Lagsporter, cykling och fitnessträning hade enligt studien bäst effekt på psyket – men alla motionsformer visade sig vara gynnsamma,

© iStock

Motionärer mår bättre psykiskt

En stor amerikansk studie visar att träning höjer humöret – och lagsporter, cykling och fitness verkar vara särskilt bra för psyket.

9 november 2019 av Redaktionen

Motion stärker den mentala hälsan

Humöret kan lätt sjunka under vinterhalvåret, och vill du råda bot på det ska du ta på dig träningskläderna. En stor amerikansk studie med 1,2 miljoner deltagare visar nämligen att motionärer generellt mår bättre psykiskt än inaktiva personer. 

De deltagare som motionerade regelbundet hade i genomsnitt 1,5 färre dagar per månad då de kände sig stressade, deprimerade eller på något annat sätt mådde dåligt rent psykiskt. 

Mer motion är dock inte per automatik bättre, understryker forskarna. Allra bäst för psyket verkar det vara att motionera cirka 45 minuter, 3–5 gånger i veckan. Däremot avtog effekten hos dem som tränade mer än fem gånger i veckan eller vars träningspass varade över 90 minuter per gång. 

De som tränade mest, i det här fallet tre timmar per dag, mådde t.o.m. sämre psykiskt jämfört med dem som inte tränade alls. 

Källa: The Lancet Psychiatr

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur skyddar du dig mot solen när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig