Fotbollslag

Lagsporter, cykling och fitnessträning hade enligt studien bäst effekt på psyket – men alla motionsformer visade sig vara gynnsamma,

© iStock

Motionärer mår bättre psykiskt

En stor amerikansk studie visar att träning höjer humöret – och lagsporter, cykling och fitness verkar vara särskilt bra för psyket.

10 december 2018 av Redaktionen

Motion stärker den mentala hälsan

Humöret kan lätt sjunka under vinterhalvåret, och vill du råda bot på det ska du ta på dig träningskläderna. En stor amerikansk studie med 1,2 miljoner deltagare visar nämligen att motionärer generellt mår bättre psykiskt än inaktiva personer. 

De deltagare som motionerade regelbundet hade i genomsnitt 1,5 färre dagar per månad då de kände sig stressade, deprimerade eller på något annat sätt mådde dåligt rent psykiskt. 

Mer motion är dock inte per automatik bättre, understryker forskarna. Allra bäst för psyket verkar det vara att motionera cirka 45 minuter, 3–5 gånger i veckan. Däremot avtog effekten hos dem som tränade mer än fem gånger i veckan eller vars träningspass varade över 90 minuter per gång. 

De som tränade mest, i det här fallet tre timmar per dag, mådde t.o.m. sämre psykiskt jämfört med dem som inte tränade alls. 

Källa: The Lancet Psychiatr

Supererbjudande: Stort vinterpaket till dig

Håll värmen och bli sedd i mörkret för BARA 69:50 kr. Just nu kan du få en löparmössa, handskar, tubscarf, LED-armband och LED-belysning till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för ett helt otroligt pris. Du får hela paketet med alla 5 prylar samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur länge brukar du vistas utomhus en vanlig vardag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig