Kvinna som löper på en asfaltsväg
© iStock

Motion är bra för tarmfloran

Forskning visar att motion ökar produktionen av hälsosamma bakterier i tarmen. De motverkar inflammation i kroppen och kan bidra till att förebygga diabetes.

4 juni 2019 av Redaktionen

Därför ger motion en bättre tarmflora

Det är definitivt inte bara det man äter som påverkar tarmbakterierna. Även motion kan få de goda och hälso­främjande bakterierna i tarmarna att stortrivas, visar en ny studie.

Forskarna rekryterade 32 vuxna med en stillasittande livsstil. De fick under sex veckor följa ett träningsprogram som involverade 30–60 minuters uthållighetsträning tre dagar per vecka. Deltagarna fortsatte samtidigt att äta som de gjorde innan studien. Det visade sig att träningen ledde till en markant förändrad sammansättning av tarmbakterier hos deltagarna. De fick alla en ökning av antalet bra tarmbakterier som ökar produktionen av kortkedjade fettsyror – särskilt smörsyra.

Efter den sex veckor långa träningsperioden ombads deltagarna att återgå till sin stillasittande vardag i sex veckor, och det gjorde i sin tur att antalet kortkedjade fettsyror i tarmen minskade igen. 

Det gör motion för tarmen

Motion ökar antalet av de hälsofrämjande tarmbakterier som producerar kortkedjade fettsyror, särskilt smörsyra (butyrat). De stärker tarmväggen så att skadliga ämnen inte tränger ut i blodet, och därmed motverkas inflammation i kroppen. De kortkedjade fettsyrorna bidrar också till att hålla blodsockret stabilt och kan ha en gynnsam påverkan när det gäller att förebygga diabetes.

Medicine & Science in Sports and Exercise

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många kilometer cykelpendlar du varje dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig